Ministrul Educatiei a publicat in mod oficial o metodologie noua pentru unitatile de invatamant din Romania, Ligia Deca incercand sa faca o serie de schimbari extrem de importante despre care ar trebui sa stie milioane de romani, iar asta pentru ca in atentia noastra sunt aduse unitatile-pilot de invatamant, dar si principiile in baza carora functioneaza acestea acum.
Ministrul Educatiei ofera mai jos informatii importante cu privire la felul in care vor functiona in mod oficial unitatile-pilot de invatamant din Romania, iar asta pentru ca in baza lor se vor face o serie de schimbari importante, despre care e bine sa stie foarte multi romani din intreaga tara la ora actuala, iata ce ar trebui sa fie in vederea noastra imediata chiar acum.
“Principiile specifice care guvernează funcționarea unităților-pilot, conform prevederilor Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, sunt: principiul calităţii – în baza căruia activităţile de învăţământ se raportează la standarde de calitate şi la bune practici naţionale, europene şi internaţionale.
Principiul relevanţei – presupune o ofertă educaţională realistă, actualizată şi corelată cu nevoile elevilor de dezvoltare personală, cu domeniile de cunoaştere, cu valorile socioculturale şi cu cerinţele pieţei muncii; principiul eficienţei – în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale preconizate, prin gestionarea resurselor existente.
Principiul descentralizării decizionale – presupune redistribuirea autorităţii decizionale de la nivelurile centrale către cele locale, pentru a răspunde adecvat nevoilor beneficiarilor; principiul transparenţei – implică asigurarea vizibilităţii deciziei, a proceselor şi a rezultatelor din domeniul educaţiei, prin comunicarea deschisă, periodică şi adecvată a acestora către beneficiarii educaţiei şi către societate în ansamblu.
Principiul centrării educaţiei pe beneficiarii primari ai acesteia – vizează orientarea întregului sistem educaţional către nevoile educaţionale, socioemoţionale, de sănătate fizică şi mintală, ţinând cont de experienţele şi capacităţile elevilor, printr-o abordare flexibilă şi personalizată a curriculumului şcolar, prin promovarea gândirii critice, învăţării active, contextuale şi responsabile.
Principiul participării şi responsabilităţii părinţilor/reprezentanţilor legali – constă în exercitarea responsabilităţilor privind creşterea, îngrijirea, dezvoltarea şi educarea copiilor pentru a contribui la un parcurs educaţional de succes al beneficiarului primar; principiul respectării dreptului la opinie al elevului şi al personalului din învăţământ, în contextul derulării actului educaţional; principiul interesului superior al elevului – presupune asigurarea cu prioritate a unui mediu educaţional sigur şi sănătos, promovarea drepturilor şi a nevoilor individuale ale fiecărui elev, precum şi luarea în considerare a impactului deciziilor educaţionale asupra dezvoltării copilului pe termen scurt, mediu şi lung, punând interesele elevilor înaintea altor considerente.”