Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii, a elaborat o Hotarare de Guvern prin care se modifica si completeaza mai multe acte normative din domeniul ocuparii fortei de munca, cu scopul de a adapta reglementarile la evolutia cadrului legislativ si de a simplifica procedurile pentru beneficiari si administratori.
Simona Bucura-Oprescu explica faptul ca printre principalele obiective se numara actualizarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si a procedurilor referitoare la accesul la masurile de stimulare a ocuparii, la finantarea acestora si la instructiunile de implementare asociate.
Ministerul Muncii, in privinta normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, spune ca se intervine pentru a corecta trimiterea la prevederile art. 5 din lege, care stabileste situatiile considerate motive neimputabile pentru acordarea dreptului la indemnizatie de somaj.
Simona Bucura-Oprescu afirma ca astfel, vor fi eliminate referirile la art. 54, art. 98 si art. 99 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, intrucat aceste articole si subdiviziunile lor au fost abrogate expres prin OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ. Prin aceasta masura se evita neclaritatile generate de mentiuni in vigoare pana in prezent, dar neactualizate.
Se modifica art. 15 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 174/2002, care defineste situatiile in care persoanele nu realizeaza venituri potrivit prevederilor din lege. In lista celor vizate figureaza si persoanele care obtin venituri din indemnizatia primita cu ocazia organizarii alegerilor locale, parlamentare sau prezidentiale.
Ministerul Muncii afirma ca aceste precizari vizeaza eliminarea oricaror ambiguitati referitoare la drepturile si obligatiile persoanelor aflate in aceasta categorie. In plus, actul normativ reglementeaza modificari si completari ale procedurilor privind accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 377/2002, prin actualizarea normelor referitoare la finantare si instructiunile de implementare.
Se urmareste asigurarea unei gestionari eficiente a fondurilor destinate programelor de ocupare, precum si clarificarea responsabilitatilor agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca si a unitatii din Bucuresti, in incheierea de conventii cu beneficiarii de masuri.
Simona Bucura-Oprescu stabileste ca hotararea vizeaza, de asemenea, normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munca si ale Legii nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolventii de invatamant superior, prin actualizarea unor proceduri pentru programarea si derularea acestor masuri.
Ministerul Muncii specifica faptul ca, in cazul stimulentelor acordate elevilor si studentilor, reglementate de Legea nr. 72/2007, se aduc completari la Normele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 726/2007, astfel incat sa se asigure un proces coerent de monitorizare si finantare.
Printre conditiile care vor fi clarificate prin prezenta hotarare se afla incheierea de conventii prin care se acorda sumele de bani prevazute de lege de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca, cu respectarea conditiilor art. 95 alin. (11)-(13) din Legea nr. 76/2002.
Simona Bucura-Oprescu spune ca aceste prevederi stipuleaza ca masurile de stimulare a ocuparii platite din bugetul asigurarilor pentru somaj se pot acorda numai in limita sumelor aprobate in buget si cu respectarea legislatiei privind finantele publice.
Totodata, se subliniaza ca dintre beneficiarii acestor masuri sunt excluse institutiile si autoritatile publice, asa cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 si Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale.
Simona Bucura-Oprescu afirma si ca un alt aspect reglementat clarifica optiunea pentru angajatori care beneficiaza de mai multe masuri de stimulare a ocuparii, finantate din acelasi buget.
In aceasta situatie, angajatorii pot opta sa beneficieze doar de una dintre masuri pentru aceeasi persoana, evitandu-se astfel acordarea dublei finantari. Persoanele care indeplinesc conditiile legale pentru doua sau mai multe masuri vor fi sprijinite in baza uneia singure, la alegerea angajatorului.
Minsiterul Muncii mai afirma si ca hotararea mai introduce si reguli privitoare la conditiile de intocmire si termenul de depunere a documentelor justificative pentru acordarea sumelor cuvenite angajatorilor cu titlu de subventii sau stimulente financiare. Astfel, se instituie exceptii de la prevederile care impuneau depunerea pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare pentru care se solicita suma, prin flexibilizarea unor termene in functie de situatii specifice.
Per ansamblu, decizia vizeaza alinierea si armonizarea normelor metodologice cu modificarile legislative recente, simplificarea procedurilor administrative si clarificarea conditiilor de acordare a masurilor de stimulare a ocuparii fortei de munca, astfel incat impactul asupra beneficiarilor si al partenerilor institutionali sa fie unul pozitiv si transparent.