Actul Guvernamental Semnat de Ministrul Educatiei de ULTIMA ORA cu Reorganizarea Impusa in Scolile Romaniei

Actul Guvernamental Semnat Ministrul Educatiei ULTIMA ORA Reorganizarea Impusa Scolile Romaniei

Ministrul Educatiei, Daniel David, a semnat in mod oficial un decret foarte important cu dispozitii asteptate de milioane de romani din toata tara, ele privind organizarea invatamantului liceal cu frecventa zi, prin care sunt aprobate planurile-cadru care vor guverna disciplina de studiu in urmatorii ani scolar.

Ministrul Educatiei specifica in mod oficial faptul ca ordinul semnat clarifica modul de implementare progresiva al noilor planuri-cadru, realizand astfel o tran­sitie etapizata care ofera unitatilor scolare si inspectoratelor timp pentru adaptare si formare.

Conform documentului oficial, in anul scolar 2025-2026 nu vor fi introduse modificari in structura curriculumului liceal si profesional, ci se vor mentine planurile-cadru valabile in anul scolar precedent, 2024-2025. Decizia urmareste asigurarea unei perioade de liniste culturala si organizationala, evitand schimbari brusce care ar putea afecta atat actul educational, cat si pregatirea elevilor si a cadrelor didactice.

Ministrul Educatiei aduce in atentie si ca incepand cu anul scolar 2026-2027, schimbarea va demara pentru clasa a IX-a de liceu cu frecventa zi, unde se vor aplica planurile-cadru aprobate prin anexele nr. 2-38 ale ordinului. Pentru clasele a X-a, a XI-a si a XII-a de liceu, precum si pentru clasele a X-a si a XI-a la invatamantul profesional, vor ramane valabile planurile-cadru din 2024-2025.

Astfel, se creeaza un sistem mixt in care generatia de elevi care intra la liceu in septembrie 2026 va beneficia de noul curriculum, iar cei deja inchegati in ciclul liceal isi vor continua studiile pe baza programelor existente.

Ministrul Educatiei subliniaza ca procesul de implementare continua in anul scolar 2027-2028, cand planurile-cadru noi vor intra in vigoare atat pentru clasele a IX-a, cat si pentru cele a X-a de liceu cu frecventa zi. In aceasta etapa, pentru clasele a XI-a si a XII-a de liceu si pentru clasa a XI-a de la invatamantul profesional raman in vigoare planurile-cadru de pana atunci.

Pana atunci, conducerea inspectoratelor si unitatilor de invatamant trebuie sa se asigure ca personalul didactic cunoaste si aplica, inca din 2025, structura existente de programe. Anul scolar 2028-2029 aduce ezapandirea noilor planuri-cadru la clasele a IX-a, a X-a si a XI-a de liceu cu frecventa zi, in timp ce in continuare clasa a XII-a functioneaza dupa structura anterioara.

Ministrul Educatiei afirma inclusiv ca abia din 2029-2030, pentru toate clasele liceale (a IX-a pana la a XII-a), vor fi aplicate integral planurile-cadru aprobate prin anexele nr. 2-38 ale prezentului ordin. Prin aceasta modalitate, elevii care isi incep studiile in 2029 vor parcurge intreg ciclul liceal dupa noile programe, gandite pentru a moderniza curriculumul si a face fata provocarilor sociale si economice ale perioadei urmatoare.

Articolul 41 al ordinului subliniaza importanta planurilor-cadru, mentionand ca acestea fac parte integranta a curriculumului national si reprezinta oferta centrala obligatorie pentru toate filierele, profilurile si specializarile profesionale. Aplicarea integrala si corecta a planurilor-cadru revine inspectoratelor scolare si conducerii fiecarei unitati, care trebuie sa vegheze la respectarea ofertei educationale aprobate.

Ministrul Educatiei doreste ca in ceea ce priveste invatamantul liceal in limbile minoritatilor nationale, clasele cu program intensiv sau bilingv, invatamantul liceal special ori cel cu frecventa redusa sau seral, precum si programele alternative si „A doua sansa”, aceste planuri-cadru vor fi aprobate prin ordin separat, semnat tot de ministrul Educatiei si Cercetarii, dupa o analiza specifica a necesitatii adaptarii acestor segmente.

Conform articolului 43, anexele nr. 1-38 constituie parte integranta a ordinului, oferind detalii despre structura si repartitia orelor pe discipline. In final, articolul 44 stabileste responsabilitatile directe ale directiilor generale din minister, ale centrelor nationale pentru curriculum si evaluare si ale inspectoratelor scolare de a duce la indeplinire prevederile ordinului.

Ministrul Educatiei asigura o coordonare stransa si un calendar clar pentru modernizarea invatamantului liceal, pastrand insa echilibrul dintre inovatie si continuitate.

author avatar
Redactia iDevice.ro