Registrul Auto Român (RAR) avertizează toţi proprietarii de autovehicule să verifice de urgenţă dacă maşina lor face obiectul unei campanii de rechemare în service. Pe site-ul oficial al producătorilor auto şi în reţeaua autorizată de service-uri, clienţii pot afla rapid dacă autovehiculul este afectat.
RAR subliniază că, în prezent, se derulează astfel de campanii pentru un număr impresionant de mărci, cu modele produse între 1998 şi 2019, iar ignorarea notificărilor poate avea consecinţe grave pentru siguranţa activă şi pasivă a maşinii.
Mărci auto vizate de campanii de rechemare
Printre mărcile auto care au iniţiat rechemări se numără Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota, Honda, Nissan, Mazda, Opel, Renault, Citroën, Peugeot, Skoda, Seat şi Suzuki, dar şi branduri de lux precum Ferrari sau Cadillac.
În total, peste 25 de producători globali şi-au notificat clienţii cu privire la componente care necesită înlocuire sau verificare suplimentară. RAR recomandă accesarea platformelor de informare ale fiecărui producător sau prezentarea la reţeaua autorizată de service-uri pentru intervenţii gratuite.
Airbagurile, sub lupă
O parte semnificativă a campaniilor de rechemare vizează sistemele de airbag. Studiile producătorilor au relevat că, în condiţii de climat cald şi umed, combinat cu îmbătrânirea vehiculului, anumite componente chimice folosite la declanşarea airbagurilor se pot degrada.
În caz de accident, există riscul ca pernuţele de siguranţă să se rupă violent şi să proiecteze în habitaclu fragmente metalice, cu potenţial de vătămare gravă sau chiar fatală. RAR insistă ca proprietarii maşinilor afectate să trateze aceste rechemări cu maximă seriozitate.
Impactul asupra parcului auto din România
Datele comunicate de producători indică un impact semnificativ în România: aproape 14.000 de vehicule necesită intervenţii la sistemele de siguranţă activă (frâne, direcţie, electronică), iar peste 85.000 sunt vizate de rechemări pentru siguranţă pasivă (airbag, centuri de siguranţă).
Aceste cifre se referă doar la maşinile raportate ca vândute prin reţeaua oficială a producătorilor, fără a include vehiculele importate ulterior de pe piaţa comunitară. Identificarea acestor ultime categorii rămâne în sarcina producătorilor şi a reprezentanţelor locale din România.
Iniţiative RAR pentru informarea conducătorilor
Pentru a sprijini clienţii, RAR intenţionează să includă în certificatul RAR Auto-Pass, obţinut online prin www.rarom.ro, atenţionări privind campaniile de rechemare. De asemenea, în curând va fi lansată o platformă interactivă care va permite publicului să verifice rapid stadiul unei eventuale rechemări. Astfel, la prezentarea în staţiile ITP sau la sediul RAR pentru orice serviciu, şoferii vor fi informaţi automat despre campaniile în curs.
RAR reaminteşte că toate intervenţiile în cadrul campaniilor de rechemare sunt gratuite, iar refuzul de a efectua remedierile poate pune în pericol nu doar ocupanţii maşinii, ci şi ceilalţi participanţi la trafic. Ca autoritate de siguranţă rutieră, RAR îşi asumă un rol activ în coordonarea acestor campanii, colaborând strâns cu producătorii auto şi service-urile autorizate.
Siguranţa rutiere este o responsabilitate comună: deşi producătorii auto sunt cei care detectează şi remediază eventualele defecţiuni, RAR se asigură că informaţia ajunge rapid la posesorii de autovehicule. Prin accesarea platformelor de informare, prezentarea la service şi folosirea certificatului RAR Auto-Pass cu actualizări privind campaniile de rechemare, şoferii din România pot circula în siguranţă şi într-un climat de încredere. Nu amânaţi verificarea: un simplu pas poate salva vieţi.