Hotărâre de Guvern de Importanță Națională Emisă de Ministrul Transporturilor, ce Prevede Documentul

Hotărâre Guvern Importanță Națională Emisă Ministrul Transporturilor Prevede Documentul

Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a anunțat vineri publicarea de către Guvern a unei Hotărâri menite să reaprobe ceea ce este necesar pentru finalizarea unui proiect de importanță națională, mai exact indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Varianta ocolitoare a municipiului Blaj“, județul Alba.

Ministrul Transporturilor afirmă că documentația de bază a fost întocmită încă din 2022, iar indicatorii inițiali au primit undă verde prin Hotărârea Guvernului nr. 494/2023. Ulterior, costurile estimate au fost actualizate la nivelul indicilor de cost valabili la sfârșitul anului trecut și aprobate prin Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 3730/21.10.2024.

Măsura de azi subliniază angajamentul autorităților de a asigura continuitatea procesului de pregătire tehnico-economică, esențial pentru demararea efectivă a lucrărilor. În ceea ce privește sursele de finanțare, Ciprian Șerban a precizat că proiectul va fi acoperit din fonduri externe nerambursabile, accesate prin Programul Transport (P.T. 2021–2027), precum și din alocări de la bugetul de stat, gestionate prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

De asemenea, investiția va putea beneficia de alte surse legal constituite, în conformitate cu programele de investiții publice aprobate anual. „Este crucial să valorificăm toate instrumentele financiare disponibile pentru a reduce povara bugetului național și pentru a accelera implementarea acestor obiective de interes public major“, a subliniat ministrul.

Documentația tehnico-economică revizuită, în faza studiului de fezabilitate, a fost avizată de Primăria municipiului Blaj prin Hotărârea nr. 232/30.12.2024 și de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R. S.A.) prin avizul Comisiei Tehnico-Economice nr. 92/12214 din 07.02.2025. Ciprian Șerban a menționat că atât varianta inițială, cât și cea revizuită la nivelul anului 2025 au fost promovate de Primăria Blaj în baza Acordului de parteneriat încheiat cu C.N.A.I.R. S.A. pe 9 februarie 2023 – document semnat cu numărul 92/12904 pentru C.N.A.I.R. și 4007 pentru Primăria Blaj. Ministrul a clarificat că avizarea a vizat strict soluțiile tehnico-economice, partea contractuală rămânând în sarcina exclusivă a primăriei, în concordanță cu atribuțiile asumate prin acord.

Pe plan juridic, a fost invocată Hotărârea Guvernului nr. 1414/2024, care a declanșat procedurile de expropriere pentru imobilele private situate în coridorul de traseu, a aprobat lista proprietăților de stat aflate pe traseu, precum și cea a imobilelor deținute de unitățile administrativ-teritoriale implicate. „Am demarat exproprierile doar după ce am definit clar coridorul de trecere, pentru a evita blocaje și contestații prelungite“, a explicat ministrul.

În prezent, tranzitul în centrul țării se realizează prin municipiul Blaj, pe DN 14B, drum care face legătura între DN 1 (Alba Iulia–Cluj-Napoca) și DN 13 (Brașov–Târgu Mureș via DN 14). Varianta ocolitoare preconizează un traseu de circa șapte kilometri, menit să fluidizeze traficul între Blaj, Teiuș și arterele majore din regiune (Autostrada Sebeș–Turda, DN 1, DN 14 etc.). Ciprian Șerban a afirmat că „este o investiție strategică pentru creșterea siguranței rutiere și reducerea timpilor de așteptare, în condițiile în care județul Alba este un nod important de transport“.

În urma semnării, la 16 ianuarie 2024, a Acordului contractual nr. 1144/16.01.2024 între Primăria Blaj și asocierea PRENIS S.R.L. – DACIA FABER S.R.L. – EXPLAN S.R.L. – INFRA EXPERT AD pentru proiectare și execuție, au fost efectuate investigații suplimentare de teren care au generat revizuiri și optimizări ale soluțiilor tehnice. Aceste amendamente au vizat, în special, stabilirea unei corecte re-kilometrații și ajustarea coridorului de expropriere, în lumina studiilor geotehnice detaliate și a calculelor de stabilitate în zone critice.

Studiul geotehnic inițial a fost considerat insuficient: pentru faza SF inițială, investigațiile geotehnice au fost executate sub limita necesară impusă de norme, cu foraje la 200 m distanță pentru lucrările de drum și investigații pentru zonele de alunecări de teren pe profile transversale geotehnice. Astfel, s-au realizat 15 sondaje de 2,00 m și 15 foraje între 20,00 și 25,00 m. În urma acestor constatări, au fost necesare foraje suplimentare și ajustări de traseu pentru a asigura durabilitatea și siguranța lucrării.

Ministrul a subliniat că toate aceste demersuri – de la actualizarea indicatorilor tehnico-economici și obținerea avizelor până la exproprieri și studii geotehnice detaliate – urmăresc un singur scop: punerea în funcțiune în cel mai scurt timp a unei variante ocolitoare moderne, care să descongestioneze traficul, să reducă emisiile poluante și să stimuleze dezvoltarea economică a regiunii.

author avatar
Redactia iDevice.ro