Apelul Ministrului Educației pentru Profesorii care Amenință cu Proteste În Următoarele Săptămâni

ministrul educatiei proteste profesori 2025

Ministrul Educației, Daniel David, a lansat un apel deschis către cadrele didactice și către întregul personal din sistemul de învățământ, marcând o poziție sinceră și fără ocolișuri în fața tensiunilor generate de măsurile fiscale recente și de nemulțumirile sindicale.

Într-un mesaj transmis atât liderilor sindicatelor, cât și „tuturor oamenilor educației”, el a recunoscut dificultățile cu care se confruntă sistemul, dar a subliniat că deciziile asumate sunt impuse de realități financiare acute și de cadrul legal în vigoare.

Daniel David a explicat că, dincolo de intențiile personale sau de dorința de a construi pe termen lung, actuala situație bugetară nu mai permite amânări: fără intervențiile stipulate în Legea nr. 141/2025, fondurile pentru plata salariilor și a burselor nu ar ajunge pentru întregul an școlar ce urmează. Ministrul a precizat că aceste măsuri „nu sunt dorite, ci necesare”, fiind menite să protejeze în mod pragmatic resursele sistemului începând din toamnă.

Ministrul Educației a recunoscut că aplicarea acestor decizii produce disconfort și a spus că nu este indiferent la consecințele asupra celor afectați, însă a subliniat obligația sa legală și responsabilitatea guvernamentală de a respecta atât legile, cât și programul de guvernare.

În încercarea de a tempera efectele și a găsi soluții mai echilibrate, ministrul a anunțat că a lansat în consultare publică normele de punere în aplicare a legii pentru sectorul educațional, invitând profesioniștii din sistem să contribuie cu propuneri constructive.

Ministrul Educației a admis că versiunile inițiale ale acestor norme pot omite soluții mai bune și că este deschis ajustărilor în baza feedback-ului, pentru a se ajunge la o aplicare cât mai rezonabilă. În opinia sa, această colaborare ar trebui să reprezinte „miza” comună în perioada imediat următoare.

Ministrul a făcut, în același timp, o reflecție personală asupra stării sistemului de educație, menționând probleme persistente precum analfabetismul funcțional și abandonul școlar. Deși recunoaște că, uneori, i-ar fi venit să ceară demisii în diverse zone cu performanțe slabe, a explicat că se abține din responsabilitate și din convingerea că reformele trebuie construite împreună, iar vinovățiile nu pot fi simplist atribuite unor lideri izolați.

Daniel David a declarat că și-ar fi dorit să preia conducerea ministerului într-o perioadă liniștită, în care să se poată concentra pe dezvoltare, fără presiunea restructurărilor necesare acum pentru a menține funcționalitatea sistemului. A criticat, implicit, maniera în care unii dintre predecesorii săi și-au justificat menținerea sau plecarea din funcție, sugerând că actuala criză impune asumare reală și nu scuze facile.

El a reiterat faptul că nu urmărește o carieră politică, ci a acceptat rolul de tehnocrat pentru a gestiona două momente critice: o criză politică în primul mandat și una fiscal-bugetară în cel de-al doilea. În acest context, a respins ideea că o eventuală demisie ar fi rezolvat problemele și a explicat că prioritatea sa rămâne stabilizarea sistemului de educație și cercetare, în legătură cu reformele din alte domenii, pentru a susține întreaga țară.

Apelul final al ministrului este unul de unitate: „Vă invit să facem asta împreună, urmând ca apoi să lucrăm – tot împreună – pentru dezvoltare.” Într-un moment în care presiunea bugetară se resimte palpabil, rămâne de văzut dacă acceptarea dialogului propus de ministru va oferi un spațiu de compromis și dacă, după depășirea acestei faze, se va putea reorienta acțiunea către o strategie coerentă de modernizare a educației.