Ministrul Educației, Daniel David, anunță că una unul dintre cele mai importante și complexe procese inițiate de la acceptarea poziției în cadrul Guvernului României intră într-o nouă etapă, după ce Ministerul Educației a centralizat propunerile venite din colaborarea primăriilor cu inspectoratele școlare județene.
Ministrul Educației afirmă că punctul de plecare a fost analiza care a arătat că aproximativ 850 de unități de învățământ cu personalitate juridică nu îndeplineau pragul minim de elevi și preșcolari prevăzut de Legea 141/2025, ceea ce a impus o redimensionare a rețelei naționale.
Potrivit ministerului, în urma procesului, 507 unități cu personalitate juridică – echivalentul a circa 8,1% din total – își schimbă statutul și devin structuri arondate altor școli. Reorganizarea s-a realizat în două moduri: fie prin fuziunea unităților aflate sub prag între ele, fie prin integrarea lor alături de unități care îndeplineau deja criteriul minim de număr de elevi și preșcolari stabilit prin lege.
Ministrul Educației subliniază că această schimbare de statut nu echivalează cu închiderea fizică a școlilor și nu obligă la relocarea activităților educaționale. La nivel de resurse umane, măsura nu presupune renunțarea la posturile existente, cu excepția funcției de director din unitățile care își pierd personalitatea juridică.
În esență, comunitățile locale păstrează infrastructura și serviciile educaționale, dar încadrarea juridică se simplifică pentru a asigura o administrare mai eficientă. Pentru a proteja specificul local, ministerul a lăsat posibilitatea ca fiecare unitate administrativ-teritorială să păstreze cel puțin o școală cu personalitate juridică.
Ministrul Educației afirmă că măsura face parte din aplicarea programului de guvernare și a pachetului de măsuri fiscal-bugetare, dar are și un efect structural: reduce fragmentarea rețelei și creează premisele pentru o stabilire mai eficientă a normelor didactice.
Pe baza acestei experiențe generate de criza fiscal-bugetară, Ministerul Educației și Cercetării va evalua modul de funcționare al rețelei redimensionate. Acolo unde analiza va indica necesitatea unor noi eficientizări, acestea vor fi realizate prin coordonarea autorităților locale cu inspectoratele școlare, pentru anii școlari viitori. Obiectivul declarat rămâne funcționarea fără sincope a sistemului de educație și asigurarea surselor pentru salarii și burse în noul an școlar.
Ministrul Educației transmite un mesaj de mulțumire inspectoratelor școlare județene și autorităților locale pentru colaborare și înțelegerea situației excepționale. Reorganizarea are ca numitor comun interesul superior al copilului și promisiunea unei educații incluzive, de calitate, în condițiile restrictive impuse de criza fiscal-bugetară. Schimbarea urmărește optimizarea administrativă fără a afecta accesul la educație în comunități.
Daniel David confirmă că va comunica în mod constant stadiul reorganizării pe măsură ce procesul se finalizează la nivel de județe și pe măsură ce datele sunt actualizate. Pentru părinți, elevi și cadre didactice, mesajul cheie este că reorganizarea vizează statutul juridic al unităților, nu activitatea didactică de zi cu zi, iar școlile își vor continua programul în spațiile obișnuite, sub coordonarea noilor structuri arondante acolo unde este cazul.
Ministrul Educației subliniază că, păstrând opțiunea ca fiecare UAT să aibă cel puțin o unitate cu personalitate juridică, comunitățile își mențin capacitatea de a gestiona direct deciziile. Fuziunile și arondările nu înseamnă retragerea statului din educație, ci reașezarea responsabilităților pentru folosirea eficientă a resurselor.
Instrumentele din Legea 141/2025 și colaborarea dintre primării și inspectorate creează cadrul unei ajustări ordonate, cu accent pe elev și pe calitatea actului educațional, nu pe numărul de entități juridice. Ministerul mizează pe claritate administrativă, predictibilitate și menținerea serviciilor aproape de comunități. Măsurile se aplică gradual, în funcție de specificul fiecărui județ. Dialogul rămâne deschis tuturor actorilor. Astfel.