Ministrul Transporturilor, Ciprian Serban, a prezentat un referat care fundamenteaza emiterea Ordinului ministrului transporturilor si infrastructurii pentru aprobarea categoriilor de vehicule si a nivelului tarifului unitar aferent noului sistem de taxare TollRo.
Ministrul Transporturilor afirma ca demersul are la baza Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, prin care au fost transpuse in legislatia nationala prevederile Directivei (UE) 2022/362. Scopul declarat este instituirea unui cadru legal coerent pentru taxarea vehiculelor in functie de distanta parcursa, cu reguli transparente si predictibile.
Ciprian Serban afirma ca TollRo se aplica tuturor vehiculelor inmatriculate, utilizate pe domeniul SETRE Romania, care sunt concepute si construite pentru transportul de marfa si au masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone.
In plus, vehiculele de transport mixt se asimileaza, din perspectiva obligatiilor de plata, vehiculelor de transport marfa. Sistemul este unul strict raportat la distanta, taxa datorata se calculeaza prin inmultirea tarifului unitar cu distanta parcursa pe un sector de drum din domeniul SETRE, distanta fiind exprimata in unitati intregi de kilometri. In acest fel, plata devine proporționala cu utilizarea efectiva a infrastructurii.
Ciprian Serban subliniaza ca tariful unitar este compus din doua elemente complementare. Primul este tariful de utilizare a infrastructurii, care reflecta costurile directe ale retelei rutiere. Al doilea este tariful bazat pe costuri externe, fundamentat pe principiile recuperarii costurilor legate de poluarea atmosferica generata de trafic.
Ministrul Transporturilor explica si ca aceasta arhitectura incorporeaza criterii de mediu si stimuleaza folosirea vehiculelor mai performante din punct de vedere al emisiilor. Diferentierea este explicita: pentru vehiculele EURO V – IV, tariful unitar este cel corespunzator unui vehicul EURO VI, majorat cu 15%, iar pentru vehiculele EURO III – 0, tariful unitar este cel pentru EURO VI, majorat cu 30%.
Un alt principiu enuntat de ministru priveste raportarea la categoriile de drumuri. Pe drumurile nationale care fac parte din domeniul SETRE Romania, tariful unitar se aplica la nivelul de 50% din tariful unitar aferent autostrazilor si drumurilor expres din acelasi domeniu. Aceasta ierarhie tine cont de standardele de infrastructura si de nivelurile de serviciu oferite, reflectand diferentele de confort, viteza si siguranta intre categoriile de drumuri.
Ciprian Serban precizeaza ca nivelul tarifului unitar este stabilit in lei si se actualizeaza anual in functie de indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica pentru anul anterior. Indexarea periodica are rolul de a conserva valoarea reala a tarifului si de a asigura o administrare predictibila.
Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. este entitatea desemnata sa perceapa TollRo, sa opereze actualizarea anuala si sa informeze utilizatorii prin mass-media si prin publicarea pe pagina proprie de internet.
Ministrul Transporturilor mai arata ca nivelul propus al tarifului unitar pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone este cel mai mic in comparatie cu tarifele similare aplicate in statele membre ale Uniunii Europene din vecinatate, precum Bulgaria si Ungaria.
„Avand in vedere cele prezentate, am intocmit prezentul referat in vederea emiterii Ordinului ministrului transporturilor si infrastructurii pentru aprobarea categoriilor de vehicule si a nivelului tarifului unitar, pe care il supunem spre aprobare”, conchide Ciprian Serban.


















