Ministerul Educatiei, Daniel David, propune, printr-un proiect de hotarare, modificarea anexei nr. 4 la HG nr. 731/2024 privind organizarea si functionarea institutiei, a anuntat ministrul Educatiei, Daniel David.
Ministerul Educatiei subliniaza ca demersul vizeaza actualizarea cadrului administrativ si bugetar pentru invatamantul preuniversitar de stat, inclusiv invatamantul special si structurile de sprijin psihopedagogic, cu accent pe dimensionarea corecta a posturilor in raport cu masurile fiscal-bugetare in vigoare si cu evolutiile din sistem.
Daniel David explica si ca actul normativ a fost elaborat de Ministerul Educatiei si Cercetarii si are ca obiect doua componente majore: stabilirea numarului maxim de posturi pentru institutiile si unitatile aflate in subordinea ministerului, finantate integral de la bugetul de stat, respectiv definirea numarului total de posturi din invatamantul preuniversitar de stat.
In aceasta din urma categorie sunt incluse atat invatamantul special, cat si centrele judetene de resurse si asistenta educationala, precum si Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala.
Ministerul Educatiei a subliniat ca Ministerul Educatiei si Cercetarii actioneaza, ca autoritate de stat, in conformitate cu art. 32 din Constitutia Romaniei, care consacreaza dreptul fundamental la educatie.
In acest sens, institutia isi indeplineste obligatiile prin punerea in aplicare a cadrului legal si exercitarea initiativei si executiei in domeniul politicilor financiare si al resurselor umane din sfera educatiei, astfel incat buna functionare a sistemului sa fie sustinuta de reglementari clare si predictibile.
Contextul tehnic al propunerii este determinat de implementarea masurilor prevazute de Legea nr. 141/2025 privind unele masuri fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare. Ministrul Daniel David a aratat ca aceste masuri au influentat implicit numarul de posturi ocupate in invatamantul preuniversitar de stat in anul scolar 2025–2026, ceea ce impune o recalibrare normativa pentru a asigura acoperirea necesarului real din sistem.
O parte dintre prevederile din Legea nr. 141/2025 au caracter temporar. Pentru un an scolar se aplica masura de degrevare de norma didactica de predare pentru personalul didactic cu functii de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar de stat.
Ministerul Educatiei afirma ca, in paralel, pentru patru ani scolari se instituie o masura distincta privind norma didactica de predare aferenta cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar de stat. Ambele interventii au rolul de a reechilibra sarcinile de predare si responsabilitatile manageriale sau metodice, a explicat ministrul.
Un alt element cu impact direct asupra planificarii resurselor umane este masura referitoare la efectivele de elevi, prescolari si anteprescolari din care se constituie formatiunile de studiu. Aceasta se va aplica progresiv din anul scolar 2025–2026, incepand cu grupele si clasele de inceput de ciclu de invatamant, pentru a permite o adaptare etapizata a retelei scolare si a incadrarilor.
In acest cadru, proiectul de hotarare propune modificarea notei de la litera A, punctul 5, din anexa nr. 4 la HG nr. 731/2024, astfel incat numarul maxim de posturi pentru invatamantul preuniversitar de stat sa fie stabilit la 293.852. Aceasta plafonare include invatamantul special si structurile de asistenta educationala de la nivel judetean si al municipiului Bucuresti, urmand sa ofere o baza clara pentru organizarea anului scolar 2025–2026 si pentru managementul unitar al resurselor umane.
Ministrul Educatiei, Daniel David, a punctat ca actualizarea propusa reprezinta un pas necesar pentru alinierea politicilor de personal la cadrul legal in vigoare si pentru garantarea exercitarii efective a dreptului la educatie, in conditii de legalitate, eficienta si predictibilitate institutionala.

















