- Ministrul Dezvoltarii, Cseke Attila, finalizeaza un nou pachet legislativ pentru administratia publica.
- Masurile propuse de Cseke Attila urmaresc echitatea sociala si protejarea bugetelor locale.
- Pachetul coordonat de Cseke Attila introduce mecanisme rapide de recuperare a amenzilor si datoriilor la bugetul local.
Ministrul Dezvoltarii, Cseke Attila, afirma ca proiectul de reglementare va fi definitivat in urmatoarele zile, apoi trimis in avizare interministeriala si prezentat Guvernului. Masurile sunt gandite sa intre rapid in vigoare, prin procedura de asumare a raspunderii in Parlament. Cseke Attila subliniaza ca nu este vorba doar despre o reforma tehnica, ci despre un raspuns direct la o problema veche de echitate sociala, declara Cseke Attila.
Cseke Attila spune ca romanii corecti, care isi platesc an de an impozitele locale, nu trebuie sa se mai simta dezavantajati fata de cei care isi ignora obligatiile fiscale. Ministrul admite ca pana acum au lipsit mecanismele legale clare prin care autoritatile sa oblige persoanele care nu si-au platit impozitele locale de ani de zile sa isi achite datoriile. Noul pachet, spune Cseke Attila, este construit exact pentru aceasta categorie de contribuabili restanti.
Echitate sociala si protectia bugetelor locale
Cseke Attila insista asupra ideii de echitate sociala si de “securitate financiara pentru cetatenii onesti”, care, potrivit lui, trebuie protejati in fata celor care refuza constant sa isi plateasca datoriile. Masurile propuse urmaresc sa asigure incasarea obligatiilor catre bugetul local de la cei care ani la rand nu si-au onorat responsabilitatile fiscale.
Ministrul explica faptul ca aceste mecanisme nu sunt indreptate impotriva oamenilor de buna credinta, ci vizeaza strict categoria celor care, desi au mijloacele sa plateasca, aleg sa ignore legea. Cseke Attila apreciaza ca, prin noile reguli, se va consolida increderea contribuabililor corecti in stat si in administratia locala.
Amenzile rutiere, veriga slaba fata de media europeana
Un capitol central al pachetului prezentat de Cseke Attila il reprezinta amenzile contraventionale la regimul rutier. Ministrul atrage atentia ca, la nivelul Uniunii Europene, rata de plata a acestor sanctiuni este de aproximativ 90%, in timp ce in Romania se situeaza la doar 38–40%. “Este o diferenta majora”, explica Cseke Attila, iar statul este obligat sa creeze mecanisme prin care cine greseste sa si plateasca.
Noile reguli vor clarifica traseul banilor din amenzile rutiere. Daca, de exemplu, un sofer din Suceava este sanctionat in Bucuresti, suma aferenta amenzii trebuie sa ajunga la bugetul local al municipiului Suceava. In prezent, atunci cand contravenientul nu plateste, acel buget local este privat de un venit legitim. Cseke Attila arata ca pachetul legislativ scurteaza procedurile si face posibil ca autoritatile locale sa isi recupereze mai repede banii.
De la neplata la suspendarea permisului
Pentru a creste gradul de conformare, Cseke Attila propune un mecanism clar de agravare a sanctiunilor. In cazul opririi in locuri interzise sau la indicator unde oprirea este interzisa, amenda contraventionala asociata punctelor de penalizare va trebui platita intr-un termen bine definit. Daca, dupa 90 de zile lucratoare, contravenientul nu achita suma datorata, intervine masura dura: suspendarea permisului de conducere.
Cseke Attila spune ca Romania ar putea urca treptat de la actualul nivel de 38–40% rata de plata a amenzilor rutiere spre media europeana de 90%. Ministrul sustine ca nu este vorba despre o vantoare de soferi, ci despre respectarea regulilor de circulatie si despre responsabilitate fata de comunitate. In acelasi timp, Cseke Attila subliniaza ca fiecare amenda platita inseamna bani reali pentru bugetele locale, bani care se pot intoarce in infrastructura si servicii publice.
Pachetul legislativ anuntat de Cseke Attila combina mecanisme administrative mai ferme cu obiectivul declarat de echitate sociala. Daca va fi adoptat in forma prezentata, masurile coordonate de Cseke Attila pot schimba fundamental modul in care sunt colectate impozitele locale si amenzile rutiere, aducand Romania mai aproape de standardele de disciplina fiscala din Uniunea Europeana, apreciaza Cseke Attila.




























