Planeta Jupiter: Descoperirea Remarcabilă Făcută de NASA cu Sonda Juno

Planeta Jupiter Descoperirea Remarcabilă NASA Sonda Juno

NASA a făcut o descoperire remarcabilă pe planeta Jupiter, cu ajutorul navei spațiale Juno, observând modul în care vânturile penetrează atmosfera gigantului gazos. Aceste constatări ar putea oferi noi informații despre interiorul misterios și turbulent al lui Jupiter.

De când a sosit în 2016 la cea mai mare planetă din sistemul nostru solar, Juno a avut o privire de ansamblu asupra activităților violente din atmosfera lui Jupiter. Cu aproximativ 55 de survolări și echipată cu o suită de instrumente științifice, Juno a reușit să pătrundă adânc în atmosfera planetei, oferind o perspectivă detaliată asupra proceselor interioare ale lui Jupiter.

Datele gravitaționale Joviene colectate de Juno au arătat oamenilor de știință că aceste vânturi atmosferice se mișcă într-un mod “cilindric”, paralel cu axa de rotație a planetei. Această descoperire nu doar că redefinește înțelegerea noastră despre Jupiter, dar este relevantă și pentru toate planetele gigant, atât din sistemul nostru solar, cât și dincolo de acesta.

Echipa de cercetare a aplicat o tehnică matematică, anterior utilizată pentru modelarea variațiilor gravitaționale și elevațiilor suprafeței planetelor stâncoase precum Pământul, pentru a procesa datele Juno. Această abordare a oferit o rezoluție a vânturilor lui Jupiter de patru ori mai mare decât cele obținute în misiunile anterioare, Voyager și Galileo.

Aceste măsurători ale câmpului gravitațional al lui Jupiter se aliniază cu modelele vechi de 20 de ani ale fluxurilor zonale puternice est-vest ale planetei, sugerând că vânturile se extind în jos de la nivelul norilor prin atmosferă. Mai mult, aceste măsurători susțin ideea că aceste fluxuri zonale se mișcă către interior într-un mod cilindric, orientate de-a lungul axei de rotație a lui Jupiter.

Cu aceste noi rezultate, Juno a rezolvat o dezbatere care a început în anii 1970 despre vânturile atmosferice profunde ale lui Jupiter și structura lor. Aceste descoperiri nu doar că extind înțelegerea noastră despre Jupiter, dar deschid și noi posibilități de cercetare pentru înțelegerea planetei și a altor gigante gazoase.