ESA: Imaginea IMPRESIONANTA cu o Galaxie Indepartata, Surprinsa de Telescopul Hubble

esa galaxie spirala lepus hubble

Telescopul spațial Hubble, o fereastră deschisă spre universul nostru captivant, continuă să ne surprindă cu imagini astronomice ce taie răsuflarea, chiar și atunci când credem că am văzut totul. Recent, acesta ne-a oferit o călătorie vizuală către galaxia spirală IC 438, situată în constelația Lepus, la o distanță impresionantă de 130 de milioane de ani lumină de Pământ.

Această imagine, lansată de NASA/Agenția Spațială Europeană (ESA), ne invită să explorăm o regiune a cerului înconjurată de constelații familiare precum Canis Major, Orion și Canis Minor. Fotografia Hubble, capturată inițial în 2021, a avut ca scop studiul unei supernove care a explodat în 2017. Deși consecințele exploziei nu sunt vizibile în imagine, aceasta spune o poveste astronomică fascinantă.

Chris Evans, om de știință al proiectului Hubble de la ESA, explică valoarea acestei imagini: „Cu rezoluția unghiulară rafinată a lui Hubble la lungimi de undă vizibile, astronomii pot acum studia stelele din jurul supernovei, estimând astfel mai bine vârsta și tipul stelei care a explodat”. Aceasta demonstrează cum Hubble, cu capacitățile sale unice la lungimi de undă ultraviolete și optice, continuă să ofere vederi noi și interesante ale universului.

Luminous in Lepus
Imagine cu galaxia spirala din constelatia Lepus. FOTO: ESA.

Când sunt lansate astfel de imagini, ele trezesc emoții puternice și ne determină să ne oprim chiar și în cele mai aglomerate zile pentru a ne minuna de frumusețea și misterul a ceea ce putem vedea doar prin ochii unui telescop spațial. Indiferent de galaxia sau constelația pe care o privim, aceste imagini ne transportă magic către necunoscut, oferindu-ne un loc în primul rând la spectacolul cosmic.

În contextul mai larg al astronomiei, Lepus face parte din familia de 88 de constelații recunoscute de Uniunea Astronomică Internațională (IAU), o organizație fondată în 1919 cu scopul de a promova și proteja știința astronomiei prin cooperare internațională. Fiecare imagine diferită și unică capturată de telescoape precum Hubble aduce o nouă poveste și descoperă o nouă parte din istoria universului, învățându-ne mereu ceva nou.

Evans subliniază și rolul complementar al telescopului spațial James Webb, alături de Hubble, în explorarea universului: „Pe lângă capabilitățile puternice în infraroșu ale telescopului spațial James Webb NASA/ESA/CSA, imagistica și spectroscopia Hubble la lungimi de undă mai scurte ne oferă informații critice pentru înțelegerea mai bună a obiectelor precum supernove și alte fenomene astronomice tranzitorii”. Astfel, în colaborare, aceste instrumente extraordinare continuă să ne uimească și să ne extindă cunoașterea cosmosului.