Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat recent ducerea la indeplinire a unui proces foarte important cu dispozitii care vor impune implementarea in Romania a metodologiei – cadru care defineste tipologia programelor de dezvoltare in cariera didactica, asigurarea calitatii acestora si modul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar.
Ministrul Educatiei transmite faptul ca documentul va intra in vigoare odata cu debutul anului scolar 2025-2026 si isi propune sa instituie un cadru unitar, atat la nivel institutional, cat si conceptual si procedural, pentru formarea si dezvoltarea profesionala a profesorilor.
Daniel David afirma si ca metodologia stabileste trei categorii de programe: de specialitate, complementare si de abilitare functionala. Primele vizeaza aprofundarea continuturilor disciplinare, cele complementare urmaresc extinderea competentelor transversale, iar programele de abilitare functionala sunt gandite pentru consolidarea deprinderilor metodologice si pedagogice.
In acest mod, fiecare cadru didactic isi poate orienta parcursul formativ in functie de rolul sau didactic si de profilul institutional al scolii. Evaluarea si validarea rezultatelor obtinute in urma participarii la aceste programe se realizeaza prin Sistemul European de Transfer si Acumulare a Creditelor (ECTS).
Ministrul Educatiei subliniaza ca in fiecare interval de cinci ani, profesorii trebuie sa acumuleze minimum 15 credite ECTS pentru a indeplini conditia de formare continua, considerata esentiala pentru mentinerea si imbunatatirea calitatii actului educational. Un credit ECTS corespunde unui volum de lucru de aproximativ 25 de ore necesare dobandirii unui set de competente definit prin standardele profesionale pentru profesia didactica.
Pentru a facilita recunoasterea automata a programelor la nivel european, fiecare modul de formare va fi acreditat cu un numar de credite cuprins intre 1 si 5 ECTS. Astfel, un curs de specialitate poate valora, de exemplu, trei credite, iar un seminar de abilitare functionala un credit, lucru care ofera flexibilitate cadrelor didactice in selectarea activitatilor formative potrivite propriilor nevoi de dezvoltare.
Ministerul a precizat ca activitatile de formare se vor desfasura, ca regula, in perioada de predare a cursurilor si vor fi planificate astfel incat sa nu afecteze in mod direct procesul didactic. De asemenea, sesiunile de formare vor fi organizate astfel incat sa se incheie pana cel tarziu la ora 20:00 si sa nu depaseasca opt ore de lucru pe zi.
Ministrul Educatiei explica si ca aceste prevederi urmaresc sa asigure un echilibru intre obligatiile pedagogice si angajamentele de perfectionare profesionala ale profesorilor. Pe langa aprobarea metodologiei pentru programele de cariera didactica, ministrul Daniel David a prezentat sinteza „Raportului de diagnostic al educatiei si cercetarii din Romania.
Realizarile prezente si implicatii pentru noi reforme in domeniu”, cunoscut drept Raportul QX. Documentul va fi lansat oficial in data de 19 mai 2025, in cadrul unei conferinte de presa organizate la ora 15:00. In saptamana urmatoare, ministerul va invita specialisti si reprezentanti ai comunitatii educationale si de cercetare pentru o dezbatere ampla asupra concluziilor si recomandarilor raportului.
Raportul QX va fi coordonat cu „Raportul de tara” al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (Education & Skills), asteptat in 27 mai 2025 in Aula Academiei Romane. La eveniment va participa Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educatie si Competente, alaturi de prof. univ. dr. psih. Daniel David, favorizand astfel o abordare comparativa si integrarea recomandarilor internationale in noile strategii nationale de reforma.
Detaliile privind locatia exacta si modul de acces (fizic sau online) vor fi anuntate in zilele urmatoare, pentru a permite tuturor actorilor interesati sa se pregateasca corespunzator.