Ministerul Muncii, Florin Manole, anunta o Hotarare a Guvernului care completeaza anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1154/2022, si aproba modelul cererii pentru acordarea de servicii sociale ca masura de asistenta sociala.
Ministerul Muncii afirma ca masura vizeaza standardizarea documentelor utilizate in sistemul public de asistenta sociala si alinierea lor la cerintele legale in vigoare, astfel incat procedurile sa fie unitare, usor de inteles si de utilizat la nivel national.
Florin Manole subliniaza ca, pana la aceasta data, modelul national al cererii de asistenta sociala, respectiv al cererii de servicii sociale acordate ca masura de asistenta sociala, pentru toate categoriile de persoane beneficiare, nu a fost aprobat. In lipsa acestui cadru, serviciile publice de asistenta sociala au lucrat pe formulare proprii, iar practicile administrative au diferit de la un furnizor la altul.
Ministerul Muncii explica faptul ca noul model raspunde exigentelor art. 44 din Legea nr. 292/2011 si creeaza premisele pentru o evidenta coerenta a beneficiarilor si a serviciilor prestate. Initiativa este incadrata in Planul National de Redresare si Rezilienta, Pilonul V – Sanatate, Rezilienta economica, sociala si institutionala, Componenta 13: Reforme Sociale.
In acest context, este prevazuta reforma serviciilor de ingrijire de lunga durata pentru persoanele varstnice, precum si investitia in crearea unei retele de centre de ingrijire de zi si de reabilitare pentru persoanele varstnice dependente (I.4.).
Ministerul Muncii mentioneaza, de asemenea, propunerea Bancii Mondiale elaborata in cadrul Acordului pentru Servicii de Asistenta Tehnica Rambursabila privind sprijinul in operationalizarea reformelor in protectie sociala din PNRR, Pilonul 3: Sprijinirea dezvoltarii reformelor in ingrijirea pe termen lung pentru persoanele varstnice din Romania (P178551), care include formularul simplificat de cerere.
Proiectul de hotarare pentru aprobarea modelului cererii prevazut in Anexa nr. 1 la Normele metodologice se completeaza cu informatii necesare respectarii art. 44 din Legea nr. 292/2011 si a legilor speciale. Printre elementele noi se afla rubrica privind solicitarea serviciului social sau a serviciilor sociale, structurata ca lista pentru identificarea codului serviciului social conform Nomenclatorului serviciilor sociale.
Ministerul Muncii explica si ca este introdusa si o anexa cu informatii referitoare la solicitant si, dupa caz, la situatia sa socioeconomica. Registrul unic de evidenta a persoanelor beneficiare de servicii sociale va cuprinde inclusiv informatii privind acordarea serviciilor din oficiu, in conformitate cu art. 27^1 alin. (3) din Legea nr. 196/2016 si/sau art. 44 alin. (1) din Legea nr. 292/2011.
Ministerul Muncii arata ca cererea de asistenta sociala face parte din setul de instrumente standardizate utilizate de serviciul public de asistenta sociala pentru evaluarea nevoilor comunitatii, stabilirea dreptului la servicii sociale si monitorizarea acordarii acestora. In aplicarea art. 44 alin. (8) si art. 17 alin. (4) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, documentul este parte din, respectiv corelat cu Registrul national de evidenta a persoanelor beneficiare de servicii sociale.
Calendarul este clar: pe baza modelului aprobat prin prezenta hotarare, pana la 31 decembrie 2025, serviciile publice de asistenta sociala elaboreaza modele de cerere specifice si simplificate, adaptate categoriilor de persoane beneficiare si in conformitate cu prevederile legilor speciale.
Formatul editabil al cererilor va fi publicat pe paginile de internet ale primariilor sau ale serviciilor publice de asistenta sociala, inclusiv in format usor de citit si de inteles, iar modelele se vor utiliza incepand cu 1 ianuarie 2026.
Florin Manole sustine si ca asistentul social va acorda sprijin persoanelor solicitante in identificarea campurilor a caror completare este obligatorie. Pe masura dezvoltarii sistemului informatic integrat de asistenta sociala, se va asigura interoperabilitatea intre cerere si documentele anexate, acestea facand parte din registrul electronic unic al serviciilor sociale.
Serviciul public de asistenta sociala va inregistra datele o singura data, iar la fiecare noua etapa in procesul de acordare a serviciilor va verifica si va actualiza conformitatea informatiilor in registrul beneficiarilor.