Ciprian Serban, ministrul Transporturilor, a anuntat adoptarea unui ordin care stabileste un cadru coerent pentru formarea, autorizarea si mentinerea competentelor profesionale ale personalului cu responsabilitati in siguranta circulatiei din transportul cu metroul.
Ciprian Serban stabileste ca actul normativ aproba doua seturi centrale de reguli, normele privind autorizarea centrelor proprii de formare si calificare ale operatorilor de transport cu metroul, prevazute in Anexa nr. 1, si Normele privind autorizarea personalului cu responsabilitati in siguranta circulatiei din transportul cu metroul, prevazute in Anexa nr. 2, fiecare anexa facand parte integranta din ordin.
Ministrul Transporturilor a precizat ca lista functiilor si meseriilor cu atributii si responsabilitati in siguranta circulatiei cu metroul ramane cea stabilita anterior in Anexa nr. 2 la Ordinul Ministrului Transporturilor si Infrastructurii nr. 1.561/2022, document care enumera categoriile de personal vizate in transportul feroviar sau cu metroul.
Ciprian Serban, pe acest fundament, noul ordin intareste obligatia operatorilor de a respecta cerintele obligatorii de siguranta si impune autorizarea personalului cu responsabilitati in siguranta circulatiei, alaturi de implementarea si dezvoltarea unui sistem de mentinere a competentelor profesionale, conform normelor din Anexa nr. 2.
Ciprian Serban, in privinta formarii, a subliniat ca pregatirea si calificarea personalului vizat, precum si instruirea altor categorii de personal propriu, se vor realiza exclusiv in centre autorizate, potrivit normelor detaliate in Anexa nr. 1.
Pentru alte categorii de personal decat cele cu responsabilitati directe in siguranta circulatiei, cuprinderea si integrarea intr un sistem de mentinere a competentelor profesionale se vor face pe baza procedurilor specifice ale operatorilor de transport cu metroul, proceduri care necesita avizul Centrului National de Calificare si Instruire Feroviara CENAFER si aprobarea Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana ASFR.
Ciprian Serban a hotarat inclusiv ca ordinul delimiteaza clar competentele institutionale. Autorizarea centrelor proprii ale operatorilor de metrou pentru formare calificare, autorizarea centrelor de instruire si monitorizarea implementarii si dezvoltarii sistemului de mentinere a competentelor profesionale pentru personalul cu responsabilitati in siguranta circulatiei revin ASFR.
In paralel, CENAFER este institutia desemnata sa recunoasca diplomele si calificarile profesionale din transportul cu metroul si sa certifice competentele profesionale ale personalului responsabil de siguranta.
Ministrul Transporturilor a indicat si mecanismul de reglaj al pregatirii practice. Conditiile si duratele minime de instruire practica si de stagiu necesare pentru autorizare vor fi stabilite de CENAFER prin decizie a directorului general, cu avizul ASFR.
Din punct de vedere financiar, prestatiile pentru activitatile specifice efectuate de ASFR si CENAFER se realizeaza pe baza de tarife. Totodata, normele de timp prevazute la punctele 15 si 16 din Anexa la Ordinul Ministrului Transporturilor si Infrastructurii nr. 1471/2023 privind tarifele pentru activitatile ASFR se aplica si operatorilor de transport cu metroul.
Ciprian Serban a decis si ca, pentru a asigura predictibilitate, ordinul stabileste ca autorizatiile emise anterior raman valabile pana la expirarea lor, daca nu intervin cazurile de incetare temporara sau definitiva prevazute la articolul 8 din Anexa nr. 2. In ansamblu, Ciprian Serban transmite ca prin aceste norme se profesionalizeaza continuu activitatea din transportul cu metroul, prin reguli unitare pentru centrele de formare, standarde clare pentru personalul cheie si responsabilitati distincte pentru ASFR si CENAFER.



















