
- Ministrul Educatiei deschide tuturor liceelor, de stat, particulare si confesionale, accesul la un program amplu de pilotare curriculara.
- Prin noul program, Ministrul Educatiei incurajeaza modele flexibile de planuri cadru adaptate profilului fiecarui liceu si nevoilor elevilor.
- Ministrul Educatiei stabileste o durata minima de cinci ani pentru pilotare si un termen limita de inscriere la 15 ianuarie 2026.
Ministrul Educatiei, Daniel David, explica faptul ca programul vizeaza toate unitatile de invatamant liceal cu frecventa zi, indiferent daca sunt de stat, particulare sau confesionale.
Ministrul Educatiei include aici liceele care predau in limbile minoritatilor nationale, clasele cu studiu intensiv sau bilingv, unitatile care functioneaza in baza unor acorduri guvernamentale, scolile speciale si cele care propun alternative educationale. In acest mod, Ministrul Educatiei creeaza un cadru unitar, dar suficient de deschis pentru ca fiecare liceu sa poata testa formule proprii de organizare a procesului educational.
Obiective clare pentru un nou model curricular
Potrivit viziunii prezentate de Ministrul Educatiei, programul are ca miza centrala pilotarea unui nou model de curriculum national structurat pe optiuni orizontale echivalente, care conduc la aceleasi finalitati la nivel liceal.
Ministrul Educatiei insista ca liceele participante vor putea sa testeze si sa evalueze interventii curriculare, beneficiind de mecanisme clare de monitorizare si feedback. In acelasi timp, Ministrul Educatiei urmareste testarea unor noi modele de management educational descentralizat, prin care directorii si echipele lor pot lua decizii adaptate realitatii elevilor.
Ministrul Educatiei subliniaza ca exista deja planuri cadru aprobate la nivel national, insa prin acest program scolile primesc libertatea de a-si flexibiliza propria oferta educationala. Pentru Ministrul Educatiei, trecerea la o logica a scolii pentru copii inseamna ca fiecare unitate pilot va putea construi o arhitectura curriculara care sa raspunda mai bine particularitatilor elevilor si lumii in care acestia traiesc.
Durata, termene si garantii pentru elevi
Ministrul Educatiei stabileste o durata minima de cinci ani pentru pilotare, perioada in care liceele vor putea testa noile structuri si vor genera date relevante pentru evaluarea interventiilor propuse.
Ministrul Educatiei fixeaza termenul limita de inscriere in program la 15 ianuarie 2026, oferind timp unitatilor interesate sa-si pregateasca propunerile. In tot acest proces, Ministrul Educatiei accentueaza obligatia respectarii drepturilor elevilor, prevazute in ROFUIP si in Statutul elevului: acces la educatie, evaluare corecta, posibilitatea de transfer si participare la evaluarile si examenele nationale.
Prin acest program, Ministrul Educatiei transmite un semnal direct catre directori si comunitatile scolare: modernizarea liceului romanesc incepe prin curajul de a testa in mod responsabil noi formule curriculare si organizatorice.
Concluzie: o oportunitate reala pentru licee si elevi
Initiativa anuntata de Ministrul Educatiei reprezinta o sansa concreta pentru licee de a iesi din logica rigida a unui singur tipar curricular si de a construi oferte adaptate elevilor lor.


















