Ministrul Educatiei, Daniel David, subliniaza din nou ca rolul pe care il are un oficial guvernamental nu se opreste la granitele Romaniei, ci se extinde oriunde exista comunitati romanesti care cer sprijin. In acest spirit, Ministrul Educatiei a efectuat pe 11 noiembrie o vizita de lucru la Chisinau, unde s-a intalnit cu omologul sau din Republica Moldova, Dan Perciun, pentru a analiza proiectele educationale comune si a pregati noi initiative.
Ministrul Educatiei a pus accent pe un nou proiect prin care profesori din Romania vor sustine programe de predare a limbii romane pentru diferite comunitati din Republica Moldova.
Ministrul Educatiei a explicat ca acest demers va fi prezentat si in cadrul urmatoarei intalniri dintre premierii celor doua tari, astfel incat sprijinul pentru educatie in limba romana sa devina o prioritate politica asumata la cel mai inalt nivel. Potrivit acestuia, implicarea directa a unui Ministrul Educatiei in astfel de programe arata respectul fata de romanii din afara granitelor.
La numai o zi distanta, pe 12 noiembrie, Ministrul Educatiei Daniel David a continuat demersurile externe printr-o videoconferinta cu Yevhen Kudriavets, prim-viceministru al Educatiei si Stiintei din Ucraina.
Si de aceasta data, Ministrul Educatiei a avut in centrul discutiei situatia invatamantului liceal cu predare in limba romana si impactul reformelor educationale din Ucraina asupra minoritatii romane. Cei doi oficiali au convenit ca un grup de lucru tehnic este necesar, iar Ministrul Educatiei a sustinut constituirea rapida a acestuia.
Grupul de lucru, initiat cu sprijinul direct al unui Ministrul Educatiei implicat, va reuni reprezentanti ai celor doua ministere, ai autoritatilor regionale din Ucraina si ai ministerelor de externe din Romania si Ucraina. Scopul declarat de Ministrul Educatiei este elaborarea unor propuneri concrete care sa garanteze dreptul persoanelor apartinand minoritatii romane de a invata in limba materna, in linie cu angajamentele internationale asumate de Ucraina. Rezultatele vor fi analizate la nivel de ministri, iar Ministrul Educatiei a cerut ca termenele sa fie cat mai scurte.
“Un Ministrul Educatiei trebuie sa raspunda prezent de fiecare data cand romanii de peste hotare cer sprijin pentru limba si cultura lor”, a afirmat Daniel David, aratand ca mandatul sau de Ministrul Educatiei inseamna implicare continua in toate problemele care privesc sistemul de educatie si cercetare, indiferent daca acestea apar in tara sau in comunitatile romanesti din afara granitelor.
Prin aceste actiuni succesive la Chisinau si in dialogul cu Ucraina, Ministrul Educatiei transmite un semnal clar ca educatia in limba romana pentru comunitatile istorice ramane o prioritate strategica. Ministrul Educatiei Daniel David leaga astfel diplomatia educationala de responsabilitatea directa pe care un Ministrul Educatiei o are fata de romanii de pretutindeni.


















