Programele Noi ale Ministerului Educatiei Anuntate pentru a fi Impuse in Toate Scolile (VIDEO)

Ministerul Educatiei a anunta un set de documente revizuite, o etapa de feedback intens si cateva directii care pot schimba modul in care se lucreaza la clasa, chiar din primul an de liceu.

Ministerul Educatiei anunta publicarea variantelor revizuite ale programelor pentru limba si literatura romana, clasa a IX-a, invatamant liceal. Documentele pot fi consultate, iar mesajul central este clar: programa intra intr-o forma actualizata, dupa o perioada de observatii si propuneri care au ajuns la Centrul National pentru Curriculum si Evaluare.

Ministerul Educatiei precizeaza ca aceste documente sunt rezultatul integrarii observatiilor si propunerilor formulate de membrii grupurilor de lucru pentru disciplina limba si literatura romana. Procesul a cuprins atat etapa de transparenta institutionala, cat si intervalul 15–22 decembrie 2025, cand au fost primite contributii suplimentare, analizate si incluse in forma revizuita.

Pentru domeniul de continut literatura, sinteza coordonatorilor grupului de lucru indica modificari care tintesc direct felul in care elevii trec de la gimnaziu la liceu. Noua structura detaliaza prima secventa de continut, organizata tematic si intitulata acum „Reflectii despre literatura”, in continuarea temei generale din clasa a VIII-a, „Reflectii despre lumea din jur”. In plus, sunt introduse repere de comprehensiune si interpretare menite sa asigure „o continuitate (dar si un progres)” intre studiul literaturii in gimnaziu si cel din liceu, care va fi abordat „prin contextualizare si in dinamica”.

Un alt punct-cheie vizeaza modul in care sunt ordonate continuturile. Ministerul Educatiei arata ca principiul diacronic ramane ordonator, insa este mentionata mai explicit completarea lui cu cel putin trei principii: tematic, biografic si de context sociocultural. In aceeasi logica, apar si sugestii metodologice care pot sustine, de exemplu, compararea unor caracteristici ale a doua epoci literare diferite, recunoasterea unor schimbari de teme sau urmarirea unor traiectorii biografice „relevante din perspectiva responsabilitatii civice”.

Lista de autori recomandati se extinde, iar aici mesajul este nu doar curricular, ci si de reprezentare. Ministerul Educatiei mentioneaza includerea unor autoare cu roluri formative in spatiul cultural: Maria Rosetti, asociata cu introducerea cronicii dramatice in publicistica secolului al XIX-lea, si Sofia Nadejde, descrisa ca „pioniera a feminismului romanesc” si legata de forme incipiente de critica sociala. Pe zona de contextualizari, lista de autori straini recomandati include nume de autoare consacrate din spatiul occidental, „de la Doamna de Stael la George Eliot”. Iar pentru proiectul scolar final, „Oameni ai timpului lor”, sunt indicate mai multe personalitati feminine relevante, precum Elena Ghica – Dora d’Istria sau Ecaterina Conachi.

Ministerul Educatiei subliniaza si doua directii care trimit programa in prezent: educatia media si raportarea responsabila la continutul generat de inteligenta artificiala. In exemplele de activitati de invatare si in sugestiile metodologice sunt incluse elemente de educatie media, dar si activitati diversificate care urmaresc utilizarea „responsabila si etica” a continuturilor generate de Inteligenta Artificiala.

Mai apare si o zona de clarificari conceptuale. Ministerul Educatiei arata ca nota de prezentare include definitii succinte pentru notiunile in jurul carora se construieste programa: „literatura”, inteleasa ca sistem pluristratificat (de la reprezentare a realitatii la parcurs istoric si tablou al genurilor), si „contextul”, definit ca ansamblu de conditii socioculturale care ajuta la construirea reprezentarilor despre epoci si la stabilirea de conexiuni cu universul familiar elevilor de azi.

O prezentare detaliata a proiectelor, in forma revizuita, este anuntata ca fiind disponibila, cu participarea reprezentantilor grupului de lucru: Oana Fotache Dubalaru (Universitatea din Bucuresti), Daniel Georgescu (Ministerul Educatiei si Cercetarii), Ioana Tamiaian (Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca), Bogdan Ratiu (ANPRO) si Gabriel Vrinceanu, sef serviciu Dezvoltare Curriculum in cadrul Centrului National pentru Curriculum si Evaluare.

Ministerul Educatiei mizeaza pe o programa de clasa a IX-a care sa fie, simultan, un document „solid si substantial” si un instrument practic pentru profesori: sa apropie elevii de literatura si limba romana ca fenomene vii, in dinamica, si sa ofere repere metodologice suficient de clare incat fiecare profesor sa isi poata construi strategii didactice adecvate clasei.