In ultimele saptamani s-a aflat ca Apple a concediat unii angajati, a redus orele de munca ale altora, dar si ca Apple a anulat acele decizii afirmand ca totul este doar o mare greseala care a fost reparata. Desi multi au crezut ca Apple a facut o simpla greseala, din pacate la mijloc se afla o schimbare importanta care ar putea lasa magazinele Apple fara “magia” care atrage atat de multi utilizatori. Fostul vicepresedinte senior al diviziei de Retail, Jon Rohnson, si Steve Jobs puneau accent pe experienta vizitatorilor in magazinele Apple si nu pe cifrele de vanzari, ei avand grija ca magazinele sa fie primitoare, angajatii sa fie politicosi si vizitatorii sa se simta “ca acasa acolo”.
Johnson was champion of customer satisfaction, designing and staffing the stores to provide a superior experience for visitors and buyers alike. He was able to win over Steve Jobs with the concept that revenue and profit should be a secondary goal of Apple’s retail stores.
But in 2009, Jobs took six months of medical leave and put Tim Cook in charge of the company, including the retail stores. Cook is primarily an “operations guy,” sources explain, and his natural focus is revenues and profits, not customers. While Jobs was away, Cook and chief financial officer Peter Oppenheimer began to confront Johnson on his customer-centric retail philosophy—both felt the stores didn’t generate enough revenues to justify operating expenses.
Tim Cook si John Browett, omul adus pentru a il inlocui pe Rhonson care a preluat functia de CEO al JC Penney, nu mai pun accent pe experienta vizitatorilor, ci pe cifrele de vanzari si recentele schimbari nu au fost anulate in totalitate. Acum performantele angajatilor Apple sunt verificate din perspectiva vanzarilor generate si nu din perspectiva oferirii unei experiente “magice” catre vizitatori. Tim Cook si Browett vor sa scoata cat mai multi bani din magazinele Apple, asa ca au luat decizia de a reduce anumite cheltuieli, de a reduce orele suplimentare platite angajatilor, dar si de a pune mai mult accent pe convingerea clientilor sa cumpere mai mult.
Desi la o prima vedere se pare ca Apple revine la strategia normala a unui magazin, insa nu asa au devenit Apple Store-urile atat de populare si nu asa vor continua sa fie atat de atractive catre vizitatori.
Wow…despre asta e vb de cel putin 1 an in strategia lor generala. E si motivul pt care nu ii mai apreciez. Pt mine doar Mac-urile mai sunt cu adevarat produse Appla
Au inceput sa nu se mai agite, au popularitate si cred ca totul e ok. Dar ca la toate companiile care se lasa pe tanjeala, o sa le zboare presul de sub picioare cand se vor astepta mai putin…sper sa nu…pt ca este un produs f bun, si de lux pe deasupra.
se pare ca nu aduc nimic bun constructiv si dau o impresie de involutie prin aceste “strategii”….pacat
Un magazin e un loc de facut bani nu un loc de joaca …
Este evident.Pe cei de la Apple ii doare-n fun de utilizatori.E normal sa fie asa din moment ce se gandesc doar la profit !
Pai aici este problema ,,,experienta traita in timpul testarii ,,crezi ca esti in Dragonul Rosu …numai “”tinti mii”” visati …
Uite eMag are magazin unde poti testa produsele …ce nu e bine !!! Omul testeaza este multumit de experienta traita si raspunsurile primite si poate face comanda acasa online ….pai cum vrei sa atragi clientii din Auzite ,hai mai avem trei cutii de iPhone-uri 5 😉 ,care mai vrei neamuleeee,,,,
Hai ma duceti-va intr-un magazin Apple sa vedeti si sa traiti experienta pe pielea voastra. Toti aia va abordeaza super fain si au rabdare cu voi, iar sa vanda cred ca e ultimul lucru la care le sta mintea. Aia te fac sa te simti f bine, iti arata toate rahaturile pe care ii intrebi si nu te intreaba dupa 30 de secunde de trancaneala daca vrei sa cumperi sau nu ceva… Oricum vand… Apple nu are nevoie sa se gandeasca la castig… Oricum castiga!
[…] Desi Apple pare sa se afle in mijlocul unei schimbari importante a strategiei de retail, compania continua sa puna accent pe loialitatea angajatilor sai si le ofera gratuit 50 GB de […]
…nu stiu cati dintre cei care ati scris mai sus ati fost intr-un Apple Store…
am fost in cateva (boston, viena, roma) si pot sa va spun ca prima senzatie pe care am avut-o a fost bucuria de a incerca ‘pe bune’ produsele lor. esti lasat sa te delectezi in voie, nu te deranjeaza nimeni… nu ai sa vezi case de marcat sau POS-uri sau orice altceva te duce cu gandul la plata. toti au iPhone-uri cu POS-uri; codul produsului si stocul (culoare / dimensiuni / limba [pt software] / etc) sunt vizualizare si verificate cu iPhone-ul; imprimantele pentru chitanta sunt elegant ascunse sub mese; daca ai cont apple primesti si pe e-mail factura; o primesti oricum la adresa pe care o dai; totul e wi-fi (la care device-urile tale se conecteaza gratut); iar daca vrei sa platesti cash, te duci cu reprezentantul intr-o zona mai retrasa (nu ascunsa, ci doar fara ‘curiosi’). poti intreba orice, oricat; nimeni, dar nimeni nu te intreaba daca vei cumpara produsul la care te uiti / testezi si cand. daca te-ai hotarat sa cumperi, nu conteaza cat costa (10 sau sute de EUR) vei fi privit si tratat la fel de reprezentanti si vei pleca cu produsul intr-o sacosa-rucsac cu marul pe ea. sau poti primi produsul acasa daca asa vrei…
…albul cool, simplitatea, spatiul imens dintre produse si oameni, vanzatorii, toti si toate sunt canalizate catre produs/e…
@Emil
Nu ca te-ai da mare, dar era vb de cum o sa fie. Stim sau nu cum e acum sau a fost e mai putin important. Neplacut e faptul ca multe din atuurile companiei, in viziunea mea cel putin, dispar usor usor in simpla dorinta de a mari profitul care e deja urias. Asta e deranjant.
@Madalin
trec peste refularile tale si subliniez ca ideea comentariului meu era ca nu poti vorbi despre ceva daca nu ai simtit / vazut acel ‘ceva’. de altfel, am incercat sa redau cat mai corect atmosfera si (o parte din) modul de lucru din experienta personala si desigur altcineva poate avea perceptii diferite.
si am uitat ceva (relevant cred avand in vedere topicul): ultimul apple store vizitat de mine a fost in mai 2012, cand am si cumparat ceva (deci experienta completa, as spune), moment in care (inca) nu am sesizat modificari in comportamentul reprezentantilor si/sau a magazinului. nu contest ca exista posibilitatea ca de atunci ceva sa se fi schimbat (sau nu); si voi regreta daca este / va fi o schimbare in abordarea apple store cu focalizare pe profit / vanzari.