Ministerul Sanatatii: Schimbari pentru tratarea pacientilor infectati cu Coronavirus

Ministerul Sanatatii tratarea pacientilor Coronavirus

Ministerul Sanatatii a anuntat o serie de reguli noi in ceea ce priveste tratarea pacientilor infectati cu noul Coronavirus, si vorbim despre modificari importante pentru schemele de tratament.

“Începând de săptămâna viitoare se modifică fluxul informațional utilizat în raportarea datelor referitoare la infecția cu virusul SARS CoV- 2, prin actualizarea platformei informatice de colectare a datelor.
Având în vedere noile prevederi legale conform cărora medicii de familie vor prelua monitorizarea persoanele asimptomatice infectate cu noul coronavirus, dar și pentru reducerea timpilor în colectarea și corelarea datelor furnizate de autoritățile și instituțiile implicate, precum și reducerea timpului de informare a persoanelor testate, a fost aprobat Ordinul ministrului Sănătății pentru aprobarea fluxului informațional utilizat în raportarea datelor referitoare la infectia cu virusul SARS CoV- 2
“Actualizarea fluxului informational va reduce timpii de răspuns a direcțiilor de sănătate publică și va îmbunătăți colaborarea dintre acestea și persoanele infectate sau care fac parte din anchetele epidemiologice.Persoanele care au fost testate vor afla în timp real rezultatul testelor, de asemenea deciziile emise de dsp vor fi transmise automat din sistemul informatic, nemaifiind necesară contactarea dsp-ului. De asemenea se va facilita colaborarea cu medicii de familie. Măsurile sunt luate pe baza experienței acumulate în cele 8 luni de gestionare a pandemiei, dar și în conformitate cu noile prevederi legislative”, a declarat Nelu Tătaru, ministrul Sănătății
Conform documentului, probele transportate la laboratoarele care realizează testarea RT-PCR vor fi însoțite de un Formular de însoțire a probei recoltate cu cod emis anterior de Direcția de Sănătate Publică (DSP).
Pentru toate probele recoltate (la cerere sau conform metodologiei), laboratoarele vor introduce în platforma informatică toate datele din formularele, precum și rezultatele testelor dupa fiecare transa de lucru, în maxim 24 ore de la primirea probei la laborator.
Responsabilitatea pentru alocarea probelor prelevate conform metodologiei catre laboratoare revine fiecarui DSP aferent. Directorul executiv al fiecarui DSP se asigură de alocarea probelor, astfel încât toate probele să fie procesate în maxim 24 ore. Pentru situatia in care capacitatea de testare dintr-un judet este depasită, se va realiza relocarea probelor in alte judete de către coordonatorul regional stabilit.
Rezultatele probelor vor fi transmise automat din aplicația informatică prin SMS și email persoanelor testate. În cazul în care pentru persoana testată nu există date relevante de contact, responsabilitatea transmiterii rezultatului revine entității care a dispus recoltarea, respectiv entitățile la care s-a efectuat testarea.
Buletinele de analiză pozitive vor fi transmise în mod automat prin email si mesaj text, medicului de familie al persoanelor testate, pentru a fi luate în evidență.
În cazul în care o persoana testată nu are medic de familie, aceste informatii sunt transmise catre DSP, aceasta avand responsabilitatea de a monitoriza cazul.
Direcțiile de Sănătate Publică (DSP) au obligatia de a identifica și de a confirma în urma anchetei epidemiologice contacții direcți ai fiecarei persoane testate pozitiv.
Toate persoanele identificate a fi contacți direcți ai fiecărei persoane cu rezultat pozitiv vor fi introduse în aplicația informatică de catre DSP
Decizia de carantinare va fi generată automat, imediat dupa completare, din aplicația informatică și va fi transmisă fiecarei persoane, cât și a medicului de familie al acesteia.
În cazul pacienților pozitivi, decizia de izolare va fi completată în aplicația informatică de către DSP în maxim 24 ore. După completare, aceasta va fi transmisa în format electronic, prin email din aplicația informatică, atât medicului de familie / medicului desemnat de catre DSP, cât și pacientului.
După 14 zile de la luarea în evidență ca persoana confirmată, pentru persoanele izolate la domiciliu sau în locații dedicate și monitorizate de medicii de familie, respectiv medicii alocați de DSP, în absenta schimbării statusului acestora, fișa pacientului se va închide în mod automat în aplicația informatică sub statusul de “ vindecat”.
Pentru toti pacienții pozitivi internați, unitățile spitalicesti au obligatia de a completa formularul corespunzator (fisa de spital) din aplicația informatică, în primele 12 ore de la internare.
La externare, unitatea spitaliceasca are obligația ca în maxim 24 ore sa completeze în fisa de spital din aplicația informatică, statusul pacientului: vindecat, transferat sau izolat la domiciliu.
Unitățile spitalicești au obligatia raportării imediate a deceselor Covid în baza definitiei de caz catre DSP
Orice laborator autorizat de catre DSP, dar neinclus în Programul National de Sănătate , care efectueaza teste RT-PCR pentru SARS-CoV-2, are obligatia de a transmite în aceleasi termene, buletinele de analiza, electronic, catre DSP și INSP, precum și datele statistice solicitate catre INSP
Prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulaţie a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulaţie a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum și a altor prevederi legale naţionale incidente în domeniul prelucrării datelor cu caracter personal.
Până săptămâna viitoare, Ministerul Sănătății și STS vor organiza sesiuni de pregătire regionale cu toate instituțiile implicate.

Comentarii
Scrie un comentariu…

Butia Alina-Mihaela
Toti vor sa fie asemenea lui Pillat din Pont…DSP arunca catre medicii de familie, medicii de familie se vaita ca nu pot gestiona, ca de.. e bine sa fii medic de familie doar de acasa de vreo …8luni, asa cum sunt unii sau chiar sa vii 1 ora sau maxi… Vezi mai mult
· Răspunde · 30m
Ministerul Sănătăţii – România
3 ore ·
Comunicat de presă
Nelu Tătaru, ministrul Sănătății a aprobat Ordinul privind modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății nr. 1.513 / 2020 pentru aprobarea planurilor privind modalitatea de aplicare de către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, de către Institutul Naţional de Sănătate Publică, de către unităţile sanitare, precum şi de către serviciile de ambulanţă judeţene şi Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov şi de medicii de familie a măsurilor în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic de infectare cu virusul SARS-CoV-2.
Conform documentului, pacientul pozitiv SARS-COV-2 nu mai trebuie retestat RT-PCR timp de 90 zile de la vindecare, cu excepția persoanelor cu imunodepresii severe sau a celor care dezvoltă simptomatologie clar sugestivă. Dacă retestarea totuși se petrece, un rezultat pozitiv în perioada de 90 de zile de la vindecare nu poate fi considerat o nouă infecție, cu excepția persoanelor cu imunodepresii severe sau a celor care dezvoltă simptomatologie clar sugestivă.
Pentru triajul simptomaticilor, conform definiției de caz, în UPU/CPU, având în vedere necesitatea de a descongestiona cât mai rapid, dar și în siguranță, aceste zone s-a creat cadrul legal pentru utilizarea testelor de detecție a antigenelor SARS CoV-2.
Concomitent cu testul rapid se va face și recoltare pentru RT-PCR. Pacienții cu rezultat pozitiv la testul rapid vor fi izolați imediat în zonele Covid; pacienții cu rezultat negativ la testul rapid vor fi menținuți în zona tampon dacă prezintă simptome care necesită spitalizare; dacă nu necesită spitalizare, aceștia vor fi lăsați la domiciliu până la primirea rezultatului RT-PCR. Pentru asimptomatici nu se recomandă la acest moment utilizarea testelor rapide.
Până la confirmarea infecției cu o boală infectocontagioasă, persoanele care prezintă semne şi simptome sugestive specifice definiţiei de caz, se izolează la domiciliu sau la o altă locaţie aleasă de aceasta. În aces caz, persoanele aflate în această situație, au obligația de a contacta și informa medicul de familie despre ipoteza în care se află, inclusiv cu privire la locul în care au decis să se izoleze. Medicul de familie are obligația luării în evidență și monitorizării stării de sănătate a persoanelor respective şi transmite direcției de sănătate publică fișa de monitorizare a persoanei izolate pe baza Fișei de monitorizare.
Ordinul de ministru prevede și modificări ale traseului pacientului depistat pozitiv la noul coronavirus.
Astfel, toți pacienţii depistaţi la testarea RT-PCR cu rezultat pozitiv pentru SARS-CoV-2 au obligația de a contacta și informa medicul de familie despre ipoteza în care se află, inclusiv cu privire la locul în care au decis să se izoleze. Medicul de familie are obligația luării în evidență și monitorizării stării de sănătate a persoanelor respective şi transmite direcției de sănătate publică fișa de monitorizare a persoanei izolate.
În urma evaluării telefonice a medicului de familie, pe baza chestionarului prevăzut în Fișa de monitorizare, pacienții vor fi încadrați în următoarele categorii clinice:
a) Pacienții asimptomatici sau cu simptome usoare, care nu necesită internare – se pot izola la domiciliu sau la locaţia declarată, în situația în care declară că are condiții de izolare, sau într-o locaţie alternativă ataşată unei unităţi sanitare, ori în spaţii special desemnate în cazul în care nu are condiții de izolare; în cazul izolării la domiciliu sau în locația declarată de pacient, medicii de familie vor monitoriza zilnic starea de sanătate. Aceşti pacienţi asimptomatici/simptomatici cu forme uşoare ce au încheiat perioada de izolare de 14 zile de la data primului test pozitiv, declaraţi vindecaţi fără al doilea test de control, îşi pot relua activităţile curente şi profesionale cu păstrarea distanţării şi purtarea măştii acasă şi la locul de muncă pentru încă 10 zile, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
b) Pacienții simptomatici cu factori risc, la recomandarea medicului de familie, la solicitarea și cu acordul lor vor fi transportați prin intermediul SAJ/SABIF, la spitalele prevăzute în Ordinul ministrului sănătăţii nr. 555/2020, cu modificările şi completările ulterioare, unde vor fi evaluaţi clinic, prin teste de laborator, și, dacă se consideră necesar, examinare radiologică pulmonară sau examen computer tomografic. Evaluarea se poate face prin internarea pacientului, prin spitalizare de zi, sau fără internarea pacientului (consult şi examene paraclinice la camera de gardă/UPU/CPU).
c) Pacienţii simptomatici cu forme medii sau severe vor fi internaţi, cu acordul lor în spitale de faza I sau II care au în structură secţii de terapie intensivă sau în spitale suport, în cazul în care spitalele de faza I sau II nu au secţii de terapie intensivă, perioada de internare fiind stabilită de medicul curant.
În ceea ce privește criterii de internare şi externare pentru pacienţii cu COVID-19, internarea şi externarea pacienţilor se realizează în funcţie de următoarele criterii de severitate a cazului şi de prezenţa/absenţa factorilor de risc pentru COVID-19.
Astfel:
a) Pacienţii asimptomatici cu factori de risc, pot fi izolaţi în spitale de faza I, faza a II-a sau spitale-suport recomandarea medicului de familie, la solicitarea și cu acordul lor.
Pacienţii asimptomatici cu factori de risc care sunt pozitivi la testul de control pot fi externaţi şi mai devreme de 10 zile, după cel puţin 72 de ore de absenţă a oricărui simptom COVID-19, dacă medicul curant consideră oportun pe baza criteriilor clinice şi paraclinice, cu condiţia izolării la domiciliu sau la locaţia declarată de pacient până la împlinirea celor 14 zile ale perioadei de izolare, care se calculează de la data recoltării primului test pozitiv, fără a fi obligatorie o a doua testare de control.
Monitorizarea stării de sănătate a pacientului pe perioada izolării la domiciliu sau la locaţia declarată de persoană se face de către medicul de familie, zilnic, telefonic, prin consultaţie medicală la distanţă. Pentru pacienţii care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie, monitorizarea zilnică este efectuată de către direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti.
Medicul de familie va declara pacientul vindecat pe baza rezultatelor monitorizării zilnice, prin consultaţia medicală la distanţă, considerând drept criterii de vindecare absenţa manifestărilor clinice pe parcursul perioadei de monitorizare. Starea de vindecat va fi comunicată în scris prin scrisoare medicală transmisă prin utilizarea mijloacelor de comunicare electronică la distanţă direcţiei de sănătate publică judeţene/a municipiului Bucureşti, care are obligaţia introducerii statutului de vindecat în platforma informatică în decurs de 24 de ore de la primirea scrisorii.
Pacienţii cu afecţiune renală care necesită dializă şi care sunt pozitivi la proba de control pot fi menţinuţi internaţi până la 14 zile, în vederea asigurării accesului la dializă (procedură care nu poate fi efectuată în condiţii de izolare la domiciliu).
b) Pacienţii simptomatici cu forme medii sau severe vor fi internaţi, în spitale de faza I sau a II-a care au în structură secţii de terapie intensivă sau în spitale-suport, în cazul în care spitalele de faza I sau a II-a nu au secţii de terapie intensivă. Internarea trebuie să dureze până când sunt îndeplinite toate criteriile următoare: cel puţin 14 zile de la data recoltării primului test pozitiv şi lipsa febrei pentru cel puţin 72 de ore şi ameliorarea simptomatologiei. Testarea de control RT-PCR se va efectua după îndeplinirea criteriilor mai sus menţionate.
Pacienţii cu rezultat pozitiv pentru ARN SARS-CoV-2 la testul de control pot fi externaţi dacă medicul curant consideră oportun pe baza criteriilor clinice şi paraclinice, cu indicaţii de izolare la domiciliu sau la locaţia declarată de persoană pentru o perioadă stabilită de medicul curant. Pacienţii cu test de control negativ pentru ARN SARS-CoV-2 sunt declaraţi vindecaţi la externare de către unitatea sanitară, iar cei cărora li s-a recomandat izolarea sunt declaraţi vindecaţi de către medicul de familie, la încheierea perioadei de izolare recomandate. În situaţia în care aceşti pacienţi nu au medic de familie, vindecarea va fi declarată la terminarea perioadei de izolare de către medicul curant care a tratat cazul respectiv. Unitatea sanitară unde a fost tratat pacientul are obligaţia introducerii statutului de vindecat în platforma Corona-forms în decurs de 24 de ore de la externare.
Monitorizarea stării de sănătate a pacientului pe perioada izolării la domiciliu sau la locaţia declarată de persoană se face de către medicul de familie, zilnic, prin consultaţie medicală la distanţă. Pentru pacienţii care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie, monitorizarea zilnică este efectuată de către direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti.
Pacienţii care prezintă sechele post-COVID-19 după externare (dispnee, fatigabilitate, tulburări neurologice şi altele) vor trebui monitorizaţi în continuare atât de medicul de familie, cât şi în servicii de specialitate, cu controale regulate ale funcţiei pulmonare, cardiace, computer tomografie, test de mers, alte investigaţii considerate necesare de medicul curant.
După 14 zile de la data recoltării primului test pozitiv, pentru pacienţii declaraţi vindecaţi de COVID-19, la reintrarea în colectivitate (loc de muncă, unitate de învăţământ etc.) nu este necesar aviz epidemiologic şi nici solicitarea unui test negativ pentru ARN SARS-CoV-2.”