Ministrul Educatiei, Daniel David, a facut o serie de dezvaluiri extrem de importante cu privire la planurile pe care ar vrea sa le puan in aplicare, daca va mai ramane la conducerea ministerului, vorbind despre unele nelamuriri frecvente legate de Evaluarea Nationala si de prioritatile curriculare la nivelul gimnaziului.
Ministrul Educatiei afirma ca … „Intrebarea care apare frecvent este: de ce Evaluarea Nationala se axeaza doar pe romana si matematica?”, a subliniat oficialul, recunoscand ca multi elevi pot excela la alte discipline. In acest context, ministrul a anuntat pregatirea unui raport in care va include sugestii pentru extinderea domeniilor examinate, astfel incat evaluarile sa reflecte mai bine diversitatea abilitatilor elevilor.
Totodata, el a punctat ca, atata timp cat nu exista specializare in ciclul gimnazial, este esential sa fie acoperite toate competentele cheie pe care sistemul educational isi propune sa le transmita, intr-o maniera integrata in mintea si comportamentul copiilor.
Ministrul Educatiei detaliaza ca o problema majora semnalata de Daniel David este deficitul de cadre didactice. „Trebuie sa angajam, nu sa dam oameni afara”, a subliniat ministrul, precizand ca reforma sistemului educational nu poate face rabat de la necesitatea recrutarii profesorilor.
Pe langa cadrele didactice de predare obisnuite, exista un necesar urgent de profesori de sprijin, specialisti si consilieri scolari, mai ales in invatamantul special. Fara intariri in echipele didactice, orice modificare curriculara sau organizationala isi pierde din eficienta, sustine ministrul.
In perspectiva imbunatatirii conditiilor pentru studenti, Daniel David a colaborat cu ministrul Transporturilor pentru a corecta problemele de transport feroviar. Conform declaratiilor sale, propunerea comuna prevede acoperirea costurilor de transport de la domiciliu pana la universitate in conditii echitabile, inclusiv pentru cei care locuiesc in localitati fara gara si trebuie sa faca un drum suplimentar.
Ministrul Educatiei afirma oficial ca are speranta ca hotararea de guvern sa fie adoptata saptamana viitoare, rezolvand astfel numeroasele complicatii semnalate de studenti si universitatile partenere. Daniel David a recunoscut ca masurile propuse au generat un val de opinii divergente.
„Am primit o multime de feedback-uri. Lumea din nou s-a polarizat, unii imi scriu mereu ca incurca procesul educational si ca ar trebui sa le scoatem, altii ca sunt lucruri bune, care modernizeaza scoala.” In acest sens, Daniel David a subliniat importanta intelegerii esentei actiunilor precum Scoala Altfel.
Ministrul Educatiei argumenteaza ca acest program nu inseamna neaparat o detasare fizica de cursuri, ci mai degraba adoptarea unor metode didactice alternative, axate pe utilitatea invatarii, asa cum recomanda testele PISA. Astfel, activitatile din cadrul Scoala Altfel pot ramane integrate in orar, dar predate intr-o alta logica, menita sa puna in valoare competentele practice si aplicative ale elevilor.
Pe fondul acestor initiative, ministrul Educatiei a reiterat rolul esential al profesorului in societate si importanta imbunatatirii statutului acestuia, inclusiv prin salarizare adecvata. Fara o astfel de sustinere, orice reforma risca sa ramana la nivel de declaratie fara impact real in clase.
Daniel David insista ca, in educatie, solutia nu poate fi reducerea personalului, ci investitia in oameni si competente, pentru a asigura un proces educational modern, incluziv si adaptat provocarilor secolului XXI.