Ministrul Finantelor Anunta o Schema de Ajutor privind Acciza la Motorina in Romania

ministrul finantelor acciza motorina

Ministrul Finantelor, Alexandru Nazare, anunta ca Guvernul Romaniei a aprobat schema de ajutor de stat pentru compensarea cresterii accizei la motorina, punand la dispozitia transportatorilor romani 190 de milioane de LEI.

Masura vine intr-un moment in care costurile din transportul rutier raman un barometru pentru preturile din economie, iar presiunea pe companii s-a accentuat pe fondul scumpirilor. In centrul schemei sta o logica simpla, explica Ministrul Finantelor: mai bine statul returneaza o parte din acciza operatorilor din Romania, decat sa piarda aceste venituri atunci cand camioanele alimenteaza in afara tarii.

Ministrul Finantelor sustine ca obiectivul principal este protejarea competitivitatii firmelor romanesti, in special a celor mici, considerate cele mai vulnerabile la cresterile de preturi. In aceasta abordare, Ministrul Finantelor pune accent pe un risc concret: atunci cand alimentarea se muta peste granita, bugetul pierde, iar firmele romanesti pierd avantajul operational. Prin urmare, schema este gandita ca un instrument de retentie economica, menit sa mentina activitatea si achizitiile de carburant in Romania, a subliniat Ministrul Finantelor.

A doua miza este controlul preturilor. Ministrul Finantelor avertizeaza ca scumpirea transportului se transmite rapid in restul lantului economic: daca transportul costa mai mult, se scumpeste tot ce ajunge pe raft. Din aceasta perspectiva, Ministrul Finantelor prezinta schema drept o interventie preventiva, menita sa evite scumpiri in lant si sa protejeze puterea de cumparare a romanilor. Mesajul este ca statul actioneaza inainte ca efectele sa devina vizibile la raft, iar Ministrul Finantelor indica transportul rutier ca veriga prin care inflatia poate fi impinsa in sus.

A treia componenta este legata de locurile de munca si de rolul strategic al transportului rutier. Ministrul Finantelor subliniaza ca sectorul este vital pentru economie si ca motorina reprezinta peste 40% din cheltuielile din industrie, ceea ce a pus o presiune majora pe companii. In acest context, Ministrul Finantelor incadreaza schema ca masura de stabilizare: sprijinul acordat ar trebui sa ofere predictibilitate si sa reduca socul costurilor, pentru ca operatorii sa isi poata continua activitatea fara ajustari bruște care ar putea afecta angajatii.

Cum functioneaza concret schema: potrivit detaliilor prezentate, aceasta va acoperi 40 bani pe litru pentru motorina achizitionata in ultimele luni din 2025 si 65 bani pe litru in primul trimestru din 2026. Aproximativ 2.200 de operatori ar putea beneficia de sprijin. Ministrul Finantelor spune ca masura a fost construita impreuna cu industria, tocmai pentru a raspunde nevoilor reale din teren si pentru a mentine stabilitatea preturilor si competitivitatea transportatorilor romani.

In paralel, Ministrul Finantelor anunta ca dialogul cu mediul de afaceri continua la Finante, cu dezvoltarea de masuri care sa sustina mediul de business, mentinand in acelasi timp echilibrul bugetar si tintele de deficit. Este, practic, promisiunea ca sprijinul pentru economie va fi calibrat astfel incat sa nu deraieze disciplina fiscala, iar Ministrul Finantelor plaseaza aceasta schema ca un exemplu de interventie tintita, cu impact in economie.

Prin schema de compensare a accizei la motorina, Ministrul Finantelor mizeaza pe o interventie care sa tina companiile competitive, sa limiteze scumpirile in lant si sa apere locurile de munca dintr-un sector-cheie. Daca implementarea va livra rapid si clar criteriile de acces, masura poate deveni un tampon important intre costurile din transport si preturile finale platite de consumatori, fara a pierde din vedere echilibrul bugetar, asa cum afirma Ministrul Finantelor.