Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat lansarea a doua ghiduri metodologice de interventie dedicate prevenirii adictiilor, realizate in parteneriat cu Agentia Nationala pentru Politici si Coordonare in Domeniul Drogurilor si al Adictiilor (ANPCDDA).
Ministrul Educatiei, spune ca initiativa marcheaza o etapa noua in raspunsul institutional fata de consumul de substante si alte comportamente adictive in mediul scolar, iar tema ANM este adusa in prim-plan in logica informarii corecte si accesibile publicului interesat.
Daniel David, a explicat ca abordarea ministerului vizeaza trei paliere complementare: controlul fenomenului in afara scolii prin implicarea parintilor si a autoritatilor de ordine publica; preventie si identificare in scoala cu sprijinul specialistilor si al comunitatii scolare; respectiv tratament de specialitate atat in interiorul, cat si in exteriorul unitatilor de invatamant.
Cele doua ghiduri nou lansate acopera cu precadere primele doua directii, obiectivul fiind reducerea vizibila a cazurilor de comportamente adictive in scolile din Romania. In contextul cautarilor recurente pe tema ANM, autoritatile subliniaza ca instrumentele vor facilita raspunsuri rapide si unitare la nivel local.
Presedintele ANPCDDA, Rares Petru Achiriloaie, a caracterizat ghidurile drept un pas important atat pentru prevenirea consumului de droguri, cat si pentru intelegerea altor tipuri de adictii. Potrivit acestuia, cadrele didactice vor avea la dispozitie informatii practice structurate pe categorii de varsta, pentru dialoguri eficiente cu elevii si cu parintii despre riscuri si despre mecanismele comportamentului adictiv.
Documentele ofera si o prima resursa pentru familie, utila in construirea unor interventii adecvate acasa. Mesajul central ramane unul de parteneriat: familie – scoala – comunitate locala, o axa pe care discutiile despre ANM sunt asteptate sa capete consistenta in practica zilnica.
Ministrul Educatiei, afirma si ca ghidurile au fost transmise tuturor inspectoratelor scolare judetene, cu instructiunea de a le distribui in unitatile de invatamant. Primul ghid propune principii de interventie educationala si de educatie preventiva calibrate pe varsta, precum și recomandari metodologice pentru discutii de grup si pentru intelegerea mecanismelor dependentei in adolescenta.
Al doilea ghid tinteste direct constientizarea parintilor asupra riscurilor asociate consumului de droguri la copii si sustine formarea acestora in aplicarea unor strategii eficiente de educatie privind adictiile. In felul acesta, firul metodologic se continua acasa, acolo unde mesajele preventive pot fi consolidate si personalizate.
Initiativa creeaza, in premiera nationala, un acces gratuit, formalizat, la continut conceput de specialisti pentru profesori. In acelasi timp, ea clarifica traseul institutional al raspunsului la comportamentele de risc: preventie si identificare timpurie in scoala, colaborare cu familie si comunitate, apoi trimitere catre tratament de specialitate acolo unde este cazul.
Ministrul Educatiei, subliniaza ca pentru mediul educatiei, aceasta ordine operationala este esentiala in reducerea presiunii asupra scolilor si in cresterea increderii parintilor. Iar pentru spatiul public, unde interesul pentru ANM este constant, lansarea ghidurilor devine un reper, informatia valida, aplicabila si gratuita poate orienta deciziile la nivel local, fara ambiguitati si fara suprapuneri de responsabilitati.
Conducerea Ministerului Educatiei si ANPCDDA transmit ca demersul va continua prin diseminare si sprijin metodologic, astfel incat fiecare scoala sa poata integra noile recomandari in activitatile curente. In acest cadru, ANM figureaza ca un termen-cheie in cautarile publice privind prevenirea, iar mesajul autoritatilor este ferm: colaborarea dintre scoala, familie si comunitate este conditia prin care prevenirea devine regula, nu exceptie.


















