Actiunea Ministrului Educatiei Raportata Oficial pentru Romani si Masurile din Invatamant

ministrul educatiei cercetare actiune

Ministrul Educatiei, Daniel David, a convocat, cu acordul premierului Romaniei, reuniunea Comitetului National pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare (CNSTI), pe 15.12.2025, la Palatul Victoria, in Sala Transilvania. Intalnirea a fost prezentata drept un moment-cheie de coordonare intre structurile cu responsabilitati in cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), pe fondul presiunii termenelor PNRR si al pregatirii bugetului pentru 2026.

Ministrul Educatiei, vicepresedinte al CNSTI, a orientat discutiile catre o agenda cu patru piloni: finalizarea Raportului CDI pe anul 2024, analiza situatiei PNRR in CDI, decizii strategice pentru perioada urmatoare si o lista de nevoi considerate urgente pentru stabilitatea sistemului.

Potrivit informarii, raportul pentru 2024 este in faza de finalizare, iar intentia este ca adoptarea sa aiba loc pana la finalul acestui an, ceea ce ar oferi un reper oficial pentru directiile si prioritatile din domeniu.

In zona PNRR, Ministrul Educatiei a adus in prim-plan masuri de eficientizare prin implicarea de resurse umane sporite, in colaborare cu MIPE si Ministerul Finantelor. Mesajul este clar: pentru a pastra ritmul implementarii, aparatul tehnic trebuie intarit, iar cooperarea interministeriala trebuie accelerata, astfel incat jaloanele si finantarile sa nu fie puse in risc de intarzieri.

Capitolul strategic a inclus, explicit, o discutie despre bugetul pe anul 2026 si despre arhitectura viitoare a sistemului national de CDI. Ministrul Educatiei a indicat evaluarea unitatilor de CDI drept un jalon PNRR, cu angajament financiar pentru echipele de evaluatori, in vederea unei noi arhitecturi stabilite din toamna anului 2026.

In paralel, a fost discutata relatia cu Agentia Spatiala Europeana, cu accent pe sustinerea prezentei Romaniei si reanalizarea unor programe existente, in acord cu nevoile reale ale Romaniei si cu capacitatea mediului academic si socioeconomic de a atrage sumele subscrise.

Un alt punct sensibil a fost situatia „Laserului de la Magurele”. Ministrul Educatiei a avansat tema sustinerii financiare in 2026, insotita de o monitorizare periodica a indicatorilor de rezultat, semnaland ca finantarea va fi legata de performanta masurabila si de rezultate urmarite constant.

Pe lista aspectelor diverse, Ministrul Educatiei a punctat nevoia de predictibilitate a programelor in competitiile nationale, sustinerea resursei umane din CDI si un grad mai mare de implicare a factorului privat in demersurile de cercetare si inovare. Tot aici, agenda a inclus explorarea unor directii noi, precum relatia cu fondurile de aparare si dual-use sau riscurile geologice in zone vulnerabile, indicand o extindere a temelor CDI catre domenii cu relevanta operationala si de securitate.

Ministrul Educatiei, Daniel David, a declarat: „Comitetul Național pentru Știință, Tehnologie și Inovare este principalul for la nivel național, cu rol decizional in activitatea de coordonare a diverselor structuri din țară (ex.: ministere, academii) care au responsabilități in cercetare-dezvoltare-inovare, aflat in coordonarea prim-ministrului.”

Ministrul Educatiei a adaugat ca intalnirea a fost importanta pentru analiza activitatilor, a derularii PNRR si pentru „discutii cu impact asupra bugetului pentru anul 2026”, subliniind ca sistemul de CDI trebuie sustinut „pentru stabilitate si dezvoltare”.

In final, Ministrul Educatiei a incadrat PNRR si regandirea sistemului national de CDI drept „doua dintre obiectivele majore”, pe care le considera printre cele mai importante demersuri din anii ’90 incoace, cu impact decisiv asupra modernizarii unui sistem „vital”.

Reuniunea CNSTI arata ca presiunea PNRR si pregatirea bugetului 2026 imping CDI in centrul deciziilor guvernamentale, iar mesajul transmis este unul de reorganizare, masurare a rezultatelor si stabilitate, intr-un calendar strans si cu mize institutionale ridicate.