Prima Pagina Apple Autoritatile din Italia investigheaza Apple din cauza politicii privind garantia produselor

Autoritatile din Italia investigheaza Apple din cauza politicii privind garantia produselor

Organizatia care se ocupa cu politicile antitrust din Italia a inceput o investigatie impotriva companiei Apple din cauza felului in care acorda garantia pentru produsele sale. Apple ofera doar 1 singur an de garantie pentru produsele Apple desi legislatia comunitara spune clar ca producatorii trebuie sa ofere minim 2 ani. Apple ofera clientilor posibilitatea de a extinde garantia propriilor produse prin achizitionarea unui plan AppleCare care desigur ca nu e gratuit. Apple sustine ca al doilea an de garantie trebuie acordat de resellerii de produse Apple din Italia iar produsele vandute prin propriile magazine pot avea garantie de 2 ani prin achizitionarea AppleCare. Acum Apple este supusa unei investigatii care verifica daca Apple are voie sa procedeze asa sau nu. Conform agentiei italiene care se ocupa de caz, amenda maxima pe care o poate primi Apple se ridica la 500.000€ dar asta numai in cazul in care nu isi modifica politica de vanzari.

Situatia aceasta este valabila pentru toata Uniunea Europa unde produsele electronice trebuie sa aiba o garantie de minim 2 ani din partea producatorului. In Romania resellerii de produse Apple ofera asa ceva desi compania nu ofera clientilor decat 1 singur an de garantie. Sunt curios sa vad daca Apple va fi fortata sa isi schimbe politica in Europa sau situatia va ramane neschimbata. Daca in Italia Apple va fi amendata atunci tari precum Franta, Germania, Marea Britanie sau Spania ar putea face la fel.

  • Alex

    Resellerii ofereau 2 ani, acum si Istyle si Noumax dar si Emag ofera 1 an la produsele Apple. Ce zici de asta?

  • Ca e ilegal si cine face plangere la ANPC sau OPC castiga.

  • Alex

    Din pacate nu este ilegal, in lege este specificat ca reseler-ul nu este obligat sa acorde garantie mai mare decat primeste de la furnizor. Stiu sigur lucrul acesta. Uite asa ANPC-ul sau OPC-ul trebuie sa se lupte cu Apple, deci or sa zica pas.

  • Сергей

    Zic ca e porcarie garantia asta de 12 luni. Dai o “caruta” de galbeni si esti asigurat doar un an. 🙁

  • Eu de la emag am primit 2 ani la ipad2

  • Tigris Regalis

    În înțelesul comun – nu numai în România! – se face confuzie între 2 instituții juridice diferite: obligația legală de garanție pentru vicii, care îi revine vânzătorului, și garanția producătorului conform certificatului de garanție, care nu poate limita obligația legală pentru vicii.

    Obligația de garanție pentru vicii rezultă din LEGE (la noi din Codul Civil) și este una din obligațiile fundamentale ale VÂNZĂTORULUI (magazinul / reseller-ul de la care cumperi produsul), care garantează că bunul vândut de el nu este DEFECT. Conform Directivei 1999/44/CE, această obligație trebuie menținută cel puțin 2 ani, dar numai la vânzările către consumatori – adică persoanele fizice particulare, nu PFA, firme, instituții sau alte persoane juridice.

    Deci comercianții nu se pot eschiva de la obligația aceasta, care le revine în baza legii și nu după cum vor ei, sau producătorul, sau distribuitorul / furnizorul lor, sau altcineva.

    Garanția producătorului nu reiese din lege, ci este o obligație VOLUNTARĂ pe care și-o asumă PRODUCĂTORUL (de ex. Apple) de bună voie, în baza unui certificat de garanție, a unei declarații de conformitate sau a unui alt fel de document echivalent. Nefiind obligatorie, producătorul poate să nu ofere o astfel de garanție; de asemenea, o poate limita la orice durată dorește. Printr-o astfel de garanție, producătorul garantează că produsul este APT PENTRU UN ANUMIT SCOP, pe durata garanției. Apple oferă o astfel de garanție pentru o perioadă limitată de 1 an.

    Bineînțeles că această obligație a producătorului nu poate fi interpretată ca reprezentând o limitare a obligației vânzătorului de garanție pentru vicii, iar comercianții care seamănă confuzie pentru a se sustrage de la obligațiile ce le revin, pot fi sancționați de ANPC sau dați în judecată pentru despăgubiri sau, dacă viciile sunt grave, pentru desființarea vânzării și restituirea prețului (eventual și daune morale, dar asta este mai greu).

  • Tigris Regalis

    Așadar, această confuzie între garanția pentru vicii și garanția producătorului există și în articolul de mai sus, care mai degrabă încurcă cititorii decât să-i lămurească. Ar fi tare bine să fie corectat, pentru că această confuzie nu folosește nimănui – deja văd comentarii furioase din partea celor induși în eroare!

  • Garantie pentru vicii? WTF? Tu stii cum il poti constrange pe vanzator sa iti ofere acea garantie? Noi aici vorbim despre garantia produselor, aia conventionala nu garantie pentru vicii, wtf?

  • Gabi

    @tigris regalis: din nou te inseli, exista 3 tipuri de garantii,
    1. raspunderea legala pentru pentru lipsa de conformitate (poti duce produsul inapoi daca nu corespunde specificatiilor din manual, reclama, etc. in general este de 15 zile, Temei juridic: Art 5-14 legea 449/2003, republicata 2008 si modificata deja prin OUG 174/2008)
    2. Raspunderea legala pentru vicii ascunse – art 1352 Cod Civil (vanzatorul raspunde pentru viciile ascunse ale produselor livrate cumparatorului, indiferent de buna sau reaua–credinta a vanzatorului) Se poate face actiune in 6 luni de la data descoperirii viciului.
    3. Garantia comerciala, care nu este obligatorie si e bine definita in lege ca un “angajament asumat de vanzator sau producator fata de consumator, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta”. Asta e documentul care il da magazinul. Temei juridic: Art 19-22 legea 449/2003, republicata 2008 si modificata deja prin OUG 174/2008
    Normele europene se refera la garantia de conformitate.
    Conform legislatiei in vigoare Legea 449/ 2007 si ultimul amendament OG 174/2008, produsele electronice si electrocasnice beneficiaza de o garantie de conformitate de 2 ani si o garantie comerciala cu un termen apreciat de fiecare comerciant.

  • Tigris Regalis

    Garanția convențională este la discreția producătorului, în acest caz nici măcar UE nu îi impune o durată minimă sau altceva, de aceea nici nu poate fi anchetat vreun producător pentru o obligație pe care poate (sau nu) să și-o asume în mod voluntar.

    De regulă când aducem la magazin sau la service un bun care “s-a stricat în garanție”, se aplică garanția legală pentru vicii, respectiv se prezumă că dacă bunul s-a stricat “în garanție”, asta s-a întâmplat din cauza unui viciu de fabricație (piese defecte sau greșita asamblare), iar vânzătorul este acela care trebuie să demonstreze că stricăciunea este din vina cumpărătorului (ceea ce exclude viciul de fabricație), pentru a răsturna prezumția de viciu și a fi astfel absolvit de garanția pentru vicii.

    Cât despre constrângeri aplicabile vânzătorului, acestea nu ar fi necesare într-o societate civilizată, însă acestea pot varia, după caz, de la amenințări, scandal public și/sau plângeri la producător, la presă sau la forurile ierarhice ale vânzătorului, la reclamații la autorități și/sau cereri de chemare în judecată. Choose your weapons! 😉

  • Tigris Regalis

    @Gabi: De acord, cu următoarele precizări:

    – lipsa de conformitate enunțată de tine la punctul 1 nu este propriu-zis o garanție, ci corespunde erorii grave asupra bunului care face obiectul vânzării (lat. “error in substantiam”) sau înșelăciunii grave (lat. “dolus malus”), care ambele situații reprezintă cauze de nulitate a contractului de vânzare-cumpărare pentru vicii de consimțământ (contractul nu s-a încheiat valabil pentru că una din părți a fost afectată de eroare sau de dol), deci returnarea produsului în aceste condiții reprezintă o repunere în situația anterioară, nu o obligație derivată dintr-un contract (deoarece contractul nu s-a încheiat valabil din cauza viciilor de consimțământ);

    – răspunderea vânzătorului este limitată la viciile ascunse doar în contractele civile (între necomercianți), în contractele comerciale (dacă cel puțin una din părți este comerciant) răspunde și pentru viciile aparente (vizibile);

    – garanția indicată de tine la punctul 3 este dată de regulă de producător (reiese de regulă din cărticica intitulată “warranty” s.a.a. din cutia produsului), doar câteodată și de magazin;

    – ceea ce reglementează normele europene este în fapt garanția legală pentru vicii ale bunurilor vândute către consumatori, deci o subspecie a garanției legale, pentru care legiuitorul român a ales să inventeze termenul de “garanție de conformitate” în legislația națională.

    Dacă vrei să mai purtăm discuții juridice, te aștept cu mare plăcere, sunt pe terenul meu. 😉

  • Tu defapt Tigris ce esti? De profesie desigur.

  • Tigris Regalis

    @Gabi: A, și era să uit:

    – termenul minim de garanție, de 2 ani, prevăzut de Directiva 1999/44/CE, se aplică pentru toate categoriile de bunuri de consum vândute de comercianți consumatorilor, nu numai pentru produsele electronice și electrocasnice.

  • Nu evita raspunsul Tigris.

  • Tigris Regalis

    @zaone: Hihi, te-am făcut curios? Ghici … 😉

  • @Tigris Regalis: Never been good at that.

  • Tigris Regalis

    @zaone: Văd că n-ai ghicit … pentru că n-ai încercat! 😀

  • Funny man, cum sa ghicesc eu asa ceva? Ai putea fi orice, e mai simplu sa spui, poti sa o faci si la zaone@idevice.ro daca esti timid.

  • ch3c

    zaone in caz ca nu ti-ai dat seama el are o sluba bine definita,si anume un mare pacalici,dar din ala mare nu din ala mic….