Ministrul Educatiei: Problemele Serioase Identificate in Scoli din Toata Romania

Ministrul Educatiei Problemele Serioase Identificate Scoli Toata Romania

Ministrul Educatiei explica mai jos unele dintre problemele serioase cu care se confrunta multe scoli din Romania in momentul de fata, anuntul venind de la autoritatile tarii ca parte a PNRR si a explicarii necesitatii unor fonduri pentru modernizarea unitatilor de invatamant din tara.

Ministrul Educatiei vorbeste mai jos despre lipsa de echitate din sistemul de educatie din tara noastra, despre riscurile foarte mari in ceea ce priveste abandonul scolar, dar si alte probleme serioase cu care se confrunta unitatile de invatamant din Romania acum.

“Provocarea transversală principală a sistemului de educație din România este lipsa de echitate, argumentată de diferențele mari de calitate și de ratele ridicate de părăsire timpurie a școlii. Lipsa de echitate a contribuit la ratarea obiectivelor Europa 2020, atât pentru părăsirea timpurie a școlii cât și pentru
accesul la învățământul terțiar. Decalajul rural-urban, desegregarea și incluziunea romilor reprezintă și în prezent provocări-cheie cu impact asupra creșterii incluzive și a inegalităților sociale în general.

(Re)integrarea copiilor și tinerilor din afara școlii rămâne una dintre principalele provocări, alături de îmbunătățirea calității educației și de consolidarea măsurilor de prevenire care se adresează elevilor. Impactul pandemiei Covid19 multiplică efectele negative pe care educația trebuie să le contrabalanseze.

România este o țară în care numeroși tineri părăsesc timpuriu școala pentru a găsi un loc de muncă. Rapoartele Comisiei Europene arată că acești tineri provin din familii cu venituri reduse în care sunt încurajați să se angajeze devreme pentru a asigura supraviețuirea familiei. Mai mult de 1 elev din 10 dintr- o cohortă care intră în clasa a V-a abandonează studiile până la finalul clasei a VIII-a (cu precădere în clasele a VII-a și a VIII-a), iar până la finalul clasei a X-a valoarea este de aproximativ 2 elevi din 10.

Între anii școlari 2010-2011 și 2015-2016, procentul de copii în afara școlii de nivel primar (cu vârsta cuprinsă între 6-10 ani) a crescut constant și aproape s-a dublat. În rândul populației de vârstă școlară care corespunde nivelului gimnazial (între 11-14 ani) procentul copiilor aflați în afara școlii a crescut și mai mult.

Toți acești indicatori reflectă o serie de probleme sociale generalizate. Între altele, România are o rată ridicată de sărăcie în rândul copiilor (35,8%5 ) și un număr deosebit de mare de nașteri în rândul mamelor adolescente (circa 20.000 pe an).”