Mi-as dori ca Apple sa aiba parte de..

  La sfarsitul anului trecut cei de la Amazon incercau sa “sparga piata” tabletelor lansand un produs cu ecran de 7 inch si un pret extrem de mic pentru un asemenea dispozitiv. Atunci Amazon Kindle Fire se vindea foarte bine in SUA, nu a avut foarte mult succes pe plan international, insa a stabilit un prcedent care avea sa dea curaj altora sa le urmeze exemplul. Amazon a lansat prima tableta interesanta care costa doar 200$ si la jumatate de an distanta Google lansa prima tableta quad-core de 200$, insa deocamdata nu stim cat de bun este acest produs, desi masinaria de marketing a celor de la Google o promoveaza ca fiind dispozitivul extraordinar de bun pentru oricine.

  Va conta foarte mult cat de buna va fi tableta Google Nexus 7, deoarece Google a facut ceva foarte important, a scazut foarte mult asteptarile utilizatorilor, dar asta nu este de ajuns pentrua castiga razboiul cu Apple si a promova restul tabletelor Android. Google a intrat pe o piata a unor tablete care aveau preturi cu cel putin 50% mai mari decat ale Nexus 7 si aici luam in calcul tabletele care sunt intr-adevar utilizabile si nu au problemele Kindle Fire. Google a atacat aceasta piata cu un produs, aparent, foarte bun care are un pret foarte mic, iar clientii fie il vor cumpara, fie vor astepta alternative pentru el. Problema pentru ceilalti producatori este ca Google a stabilit un “prag psihologic” pentru preturi pret, iar care unii consumatori nu vor putea trece peste el si nu vor cumpara un alt produs asemanator mult mai scump, indiferent cat este de bun. Practic Google s-a impus pe aceasta piata cu preturi foarte mici pentru ca nu ii pasa sa obtina profit din vanzari, dar partenerii sai: Samsung, Motorola, HTC, etc, ar putea fi extrem de afectati de aceasta strategie. Chiar daca tabletele Android vor ajunge din nou in atentia lumii, cei de la Google nu au interesul de a deveni producatori importanti si sarcina dezvoltarii si acapararii pietei ramane tot la partenerii lor. Desigur ca Google a facut un pas important prin Nexus 7, insa tableta trebuie sa ofere o experienta mult mai buna decat Amazon Kindle Fire, atlfel va avea soarta acelei tabletei si in 2 luni va fi buna doar pentru stabilirea statisticilor cotei de piata.

  Apple deoacamdata nu a anuntat lansarea vreunui produs asemanator, insa se speculeaza ca iPad Mini sa apara in curand, insa nu va ganditi ca va costa doar 200$. Apple nu isi permite sa vanda o tableta la pret de productie(cunoscut in general drept pret de dumping avand in vedere ca producatorul nu castiga nimic la vanzare) pentru ca ecosistemul sau nu poate sustine asa ceva si compania va avea o mare problema in a se lupta pe aceasta piata. Sunt convins ca Apple va gasi o strategie castigatoare pentru tableta sa, insa nu va asteptati sa o vedeti la pretul de 200$ pentru ca asa ceva nu se va intampla, decat in situatia in care companiei Apple nu ii va pasa de tableta si o va lansa doar pentru a demonstra ca poate, asa cum a facut Google acum.

  In baza aceleiasi strategii sper ca planurile celor de la Amazon sa se indeplineasca deoarece este nevoie de un nou produs care sa “sparga piaga” smartphone-urilor. Cand spun asta ma refer desigur doar la pret deoarece din punct de vedere al specificatiilor Amazonul nu poate produce ceva cu specificatii mai bune decat vreun alt terminal Android disponibil acum pe piata si nici nu ar avea rost. Amazon poate totusi sa reduca substantial asteptarile consumatorilor lansand un smartphone cu procesor quad-core, ecran decent, etc, dar un pret de vreo 250 – 350$, pret la care nu gasiti vreun alt smartphone decat daca il cumparati cu un abonament, sau cu un televizor.

  Imi doresc, ca in viitorul apropiat sa apara pe piata niste competitori adevarati pentru Apple, dar cand spun asta nu ma refer la producatori care sa puna doar ecrane mari si procesoare quad-core in terminale, ci la producatori care sa aiba curajul de a vinde smartphone-uri bune, puternice, populare, la preturi mici. La final, ca sa continui ideea inceputa in titlu, mi-as dori ca Apple sa aiba parte de concurenti curajosi pe toate pietele in care isi desfasoara business-ul, altfel vom vedea iPhone 4S-uri si tablete iPad 2 multi ani de aici incolo.