Ministrul Educatiei, Daniel David, aduce in imediata atentie a milioane de romani un document extrem de important despre care trebuie sa stie elevii, parintii si profesorii, deoarece in Aula Academiei Romane, a avut loc lansarea Raportului OECD pentru Romania in educatie si competente, marcand un moment important in procesul de aderare a tarii la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Ministrul Educatiei explica faptul ca evenimentul a reunit echipa OECD condusa de Andreas Schleicher, directorul de Educatie si competente, alaturi de Luca Niculescu, coordonator national pentru aderarea Romaniei la OECD. Ministrul Educatiei, Daniel David, a subliniat ca acest raport reprezinta primul document public al Romaniei in aceasta etapa de negociere.
Romania a parcurs de la Revolutia din 1989 o serie de proiecte nationale cu impact major asupra securitatii, bunastarii si mobilitatii cetatenilor. Primul pas a fost aderarea la NATO pentru garantarea securitatii, urmat de integrarea in Uniunea Europeana pentru imbunatatirea nivelului de bunastare.
Ministrul Educatiei afirma ca ulterior, a fost vizata inscrierea in spatiul Schengen pentru circulatia libera, iar in perioada recenta Planul National de Redresare si Rezilienta a pus bazele pentru redresare economica si rezilienta. Aderarea la OECD reprezinta, in viziunea ministrului, continuitatea acestui sir de proiecte.
Procesul de aderare la OECD in domeniul educatiei a debutat in 2022 si s-a desfasurat pe parcursul anilor 2023 si 2024, a explicat Daniel David. In aceasta perioada, expertii OECD au colaborat cu autoritatile locale pentru a analiza sistemul de invatamant romanesc.
Ministrul Educatiei aduce in atentie si ca raportul a fost finalizat, validat si lansat in 2025, conform declaratiilor ministrului, care a multumit demnitarilor, specialistilor si tuturor celor implicati in acest demers. Astfel, Romania a deschis prima fereastra publica de evaluare in contextul aderarii la OECD.
Documentul elaborat de OECD cuprinde o parte de evaluare, descrisa ca o radiografie dimensionala bazata pe calitate, echitate si guvernanta, precum si o analiza comparativa realizata dupa standardele internationale ale organizatiei.
In baza diagnosticarii situatiei actuale, raportul propune recomandari si politici la nivel strategic, vizand directiile generale de dezvoltare a sistemului de educatie, lasand punerea in practica a masurilor operationale in sarcina factorilor de decizie nationali.
Ministrul Educatiei dezvaluie ca raportul abordeaza aspecte precum educatia timpurie, ciclul scolar obligatoriu, invatamantul tertiar si formarea continua pe parcursul vietii. Ministrul a precizat ca Raportul OECD se completeaza cu Raportul QX asupra educatiei, prezentat anterior, unde diagnosticarea categoriala a subliniat probleme urgente si propuneri de reforme la nivel de viziune si strategie.
Daniel David a subliniat ca intre cele doua rapoarte nu exista contradictii de fond, ci complementaritate si suprapuneri care intaresc concluziile cheie. Convergenta recomandarilor poate constitui baza unei reforme de profunzime in educatia romaneasca, a mai afirmat Daniel David.
Ministrul Educatieispune si ca implementarea coerenta si riguroasa a recomandarilor ar putea genera primele rezultate pozitive in termen de trei pana la cinci ani, in functie de ciclul educational.
Lansarea raportului marcheaza o etapa semnificativa in procesul complex de integrare in spatiul economic si institutional al OECD si deschide calea unei reforme fundamentale in educatia romaneasca. Documentul poate fi consultat online pe site-ul Ministerului Educatiei.
Daniel David a subliniat importanta angajamentului continuu si a colaborarii stranse intre institutiile publice si comunitatea educationala pentru a alinia sistemul de invatamant la cele mai inalte standarde internationale si a raspunde provocarilor secolului XXI.