Simona Bucura-Oprescu, ministerul Muncii, a elaborat un ordin ministerial, care urmeaza sa fie semnat pentru a permite intrarea in vigoare a unui ghid metodologic care stabileste modul in care autoritatile publice centrale si locale trebuie sa raporteze activitatile de consultare cu copiii.
Simona Bucura-Oprescu afirma ca documentul se adreseaza tuturor institutiilor implicate in procesul decizional, de la Parlament si Administratia Prezidentiala, pana la consiliile judetene si institutiile publice subordonate, precum si la primariile municipiilor resedinta de judet.
Scopul principal este asigurarea transparentei si responsabilitatii fata de modul in care opiniile copiilor sunt integrate in politicile publice care privesc in mod direct aceasta categorie. Raportarea activitatilor de consultare urmareste sa reflecte transparent procesul si rezultatele dialogului cu copiii.
Simona Bucura-Oprescu explica faptul ca autoritatile trebuie sa respecte normele in vigoare privind protectia drepturilor copilului, inclusiv prevederile Regulamentului UE 2016/679 referitoare la protectia datelor cu caracter personal.
Din momentul planificarii pana la incheierea consultarii si in faza de raportare, confidentialitatea si securitatea datelor copiilor trebuie sa fie garantate. Prin acest demers, se subliniaza importanta respectarii intocmai a legislatiei nationale si europene in toate etapele procesului.
Simona Bucura-Oprescu afirma ca tot continutul raportului este structurat astfel incat sa ofere o imagine completa asupra consultarii cu copiii. Fiecare raport trebuie sa includa informatii despre autoritatea organizatoare, partenerii implicati, modalitatile de colaborare cu unitatile de invatamant preuniversitar.
In acelasi timp trebuie sa fie si coalborari cu organizatiile societatii civile pentru copii si tineret si cu alte entitati relevante, in vederea asigurarii unei participari cat mai reprezentative, inclusiv din partea copiilor din medii defavorizate sau cu dizabilitati. De asemenea, trebuie mentionate titlul activitatii, locul si data desfasurarii, precum si temele abordate si obiectivele urmarite.
Simona Bucura-Oprescu afirma si ca un aspect esential este descrierea modului in care copiii au fost informati cu privire la consultare si criteriile de selectie a participantilor, astfel incat reprezentativitatea sa fie garantata.
Rapoartele trebuie sa precizeze numarul copiilor participanti, impartit pe categorii de varsta, si sa includa o prezentare a spatiului in care s-a desfasurat activitatea, cu accent pe principiile unui mediu fizic si emotional sigur si confortabil. Metodele si materialele utilizate in cadrul consultarii sunt, de asemenea, detaliate, pentru a oferi o imagine clara asupra modului in care a fost facilitat dialogul cu copiii.
Simona Bucura-Oprescu subliniaza ca o componenta deosebit de importanta o reprezinta propunerile si recomandarile formulate de copii pentru fiecare tema supusa dezbaterii, precum si concluziile referitoare la impactul opiniilor acestora asupra subiectului discutat.
Raportul trebuie sa contina un plan de actiune privind implementarea concluziilor, deciziile adoptate si masurile de monitorizare, pentru a asigura punerea in practica a sugestiilor primite. In plus, autoritatile au responsabilitatea de a transmite feedback catre copiii participanti, informandu-i despre rezultatele consultarii si modul in care opiniile lor au influentat procesul decizional.
Simona Bucura-Oprescu explica si ca termenul maxim pentru publicarea rapoartelor pe site-urile oficiale ale autoritatilor este de 60 de zile de la data consultarii. Rezultatele pot fi diseminate si prin intermediul retelelor sociale oficiale, in presa locala, prin materiale tiparite sau in cadrul unor evenimente publice.
Pentru a atinge un public cat mai larg, se recomanda transmiterea rapoartelor catre unitatile de invatamant gimnaziale si liceale, precum si catre alte institutii si organizatii care lucreaza cu tinerii. Prin urmarirea acestor recomandari, transparenta si accesibilitatea informatiilor vor fi sporite, iar copiii si comunitatea din care fac parte vor putea vedea concret impactul participarii lor in procesul decizional.