Ministerul Sanatatii, Alexandru Rafila, a avizat o Hotarare de Guvern menita sa aduca completari si modificari Hotararii Guvernului 932/2022, actul normativ care a stabilit organizarea si functionarea Institutului National de Sanatate Publica (INSP). Decizia urmareste clarificarea cadrului legislativ, alinierea procedurilor interne la reglementarile in vigoare si intarirea mecanismelor de guvernanta institutionala.
Ministerul Sanatatii subliniaza ca, institutul National de Sanatate Publica, organ de specialitate al administratiei publice centrale si unitate sanitara clinica fara paturi, are rolul de a coordona reteaua de sanatate publica, de a supraveghea starea de sanatate a populatiei si de a gestiona atat bolile transmisibile, cat si pe cele netransmisibile.
Prin interventiile sale, institutul realizeaza analize epidemiologice, defineste metodologii si instrumente pentru evaluarea programelor de sanatate si asigura un sistem informational integrat pentru managementul performant al serviciilor publice.
Ministerul Sanatatii explica si ca una dintre principalele schimbari prevede crearea cadrului legislativ pentru aprobarea statului de functii prin ordin al ministrului sanatatii. Astfel, sfera responsabilitatilor institutiei va fi mai clar definita si se va ajunge la o mai buna corelare cu prevederile HG 144/2010 referitoare la organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii.
Alexandru Rafila aduce in atentie in acest fel, orice modificare a structurii de personal va fi avizata la nivel ministerial, garantand coerenta intre nevoile operationale si cadrul legal.
Totodata, au fost abrogate prevederile care permiteau directorului general al INSP sa decida, prin simpla decizie interna, infiintarea compartimentelor, colectivelor de lucru si echipelor de proiect.
Avand in vedere ca structura organizatorica detaliata la nivel de servicii, sectii, laboratoare si compartimente figureaza deja in anexa la HG 932/2022, actualizarea acesteia se va realiza doar prin acte normative de nivel egal sau superior, conform normelor tehnice legislative in vigoare.
Ministerul Sanatatii dezvaluie ca modificarile mai includ eliminarea prerogativei de a migra posturile in structura organizatorica prin decizie interna. Mutarea pozițiilor si ajustarea statului de functii se vor face exclusiv pe baza Ordinului ministrului sanatatii nr. 1612/2024, care a aprobat anterior schema completa de personal a institutului. Astfel, volumul total de posturi va ramane neschimbat, iar orice redistribuire va fi strict reglementata.
Un element nou este constituirea unui Consiliu de Administratie format din cinci membri, cu un mandat de patru ani. Trei reprezentanti vor fi desemnati de Ministerul Sanatatii, in timp ce Universitatea de Medicina si Farmacie Carol Davila si Institutul National de Management al Serviciilor de Sanatate vor delega cate un membru in consiliu.
Alexandru Rafila aduce in atentie si ca rolul acestui organism consultativ este de a dezbate propunerile Comitetului Director privind directiile strategice de actiune si de a oferi suport decizional pentru dezvoltarea institutiilor publice de sanatate.
Ministerul Sanatatii subliniaza inclusiv ca pana in prezent, in cadrul institutului functiona un Consiliu de Coordonare de 15 membri, numiti prin ordin al ministrului, cu rol exclusiv consultativ si cu atributii in elaborarea si actualizarea regulamentului de organizare si functionare.
Noua structura cu Consiliu de Administratie va veni in completarea mecanismelor de transparenta si responsabilitate si va facilita dialogul intre sectorul public si actorii universitari si de management al serviciilor de sanatate.
Prin aceste masuri, Ministerul Sanatatii urmareste sa optimiseze modul de functionare al Institutului National de Sanatate Publica, sa intareasca controlul managerial si sa imbunatateasca capacitatea decizionala in contextul provocarilor epidemiologice si a necesitatii unei mai bune monitorizari a sanatatii populatiei.
Implementarea noilor reglementari este programata in perioada urmatoare, pe masura ce documentatia va fi actualizata si comunicatele oficiale vor clarifica pasii operationali.