DIGI, Orange, Vodafone, Telekom, sunt in centrul unei decizii extrem de importante luate in Romania, iar asta deoarece milioane dintre clienti sunt in pericol In contextul cresterii alarmante a numarului de apeluri cu numere falsificate, iar Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a anuntat un pachet de masuri menit sa limiteze fenomenul denumit „CLI spoofing”.
DIGI, Orange, Vodafone, Telekom, sunt vizate direct de masurile stabilite dupa o analiza amanuntita si consultari cu cei toate companiile, precum si cu reprezentantii Directiei de Investigatii Criminale din cadrul Politiei Romane. Scopul principal este reducerea semnificativa a incrucisarilor de numerotatie utilizate fraudulos atunci cand un apel pare sa vina de la un numar national, dar provine din strainatate.
Masura tehnica pusa in aplicare prevede blocarea tuturor apelurilor initiate din afara teritoriului Romaniei care afiseaza, ca identificator de linie apelanta (CLI), numere din Planul National de Numerotatie (PNN) care nu fac parte din zonele mobile 06 si 07, precum si numere care incep cu codul de tara +40, dar nu respecta structura oficiala.
Astfel, apeluri care pretind ca vin de la linii fixe sau numere incomplete ori incorecte vor fi stopate la punctele de interconectare internationale operate de Orange, Vodafone, Telekom si DIGI Mobil. Masura intra in vigoare din 7 iulie 2025 si se aplica tuturor furnizorilor care gestioneaza traficul de apeluri intre Romania si retele externe.
Potrivit ANCOM, deciziile adoptate sunt cele mai fezabile din punct de vedere tehnic si operational pentru combaterea infractiunilor care exploateaza falsificarea CLI, inclusiv in situatiile in care datele de contact sunt obtinute prin material deepfake cu ajutorul inteligentei artificiale generative.
DIGI, Orange, Vodafone, Telekom Vizate de o OBLIGATIE a ANCOM pentru Milioane de Romani
In urma consultarilor cu Orange si Vodafone, dar si cu Telekom si DIGI Mobil, autoritatea a constatat ca aceasta blocare selectiva este singura masura care asigura un nivel ridicat de securitate fara a afecta comunicarea legitima. Exista totusi exceptii la interdictie: furnizorii pot procesa in continuare apeluri internationale care folosesc legitim numere din PNN.
Printre situatiile autorizate se numara apelurile catre abonatii romani aflati in roaming in strainatate si apelurile redirectionate catre numere nationale de pe linii aflate in alte tari. Astfel, un utilizator Telekom din Germania sau un abonat DIGI Mobil in Franta care redirectioneaza apelul catre Romania nu va fi afectat. Orange si Vodafone au confirmat ca vor implementa filtre avansate pentru a identifica si pastra traficul legitim.
Identificarea Liniei Apelante (CLI) este o functionalitate esentiala care permite afisarea numarului apelantului inainte de preluarea convorbirii. Aceasta ofera destinatarilor posibilitatea de a decide daca sa raspunda, de a filtra apelurile nedorite si de a identifica rapid sursa.
In mediul de afaceri, functia CLI ajuta departamentele de call-center – inclusiv cele ale Telekom si Orange – sa personalizeze interactiunea cu clientii si sa optimizeze relatiile comerciale. De asemenea, in contextul apelurilor de urgenta, identificarea corecta a liniei apelante faciliteaza localizarea rapida a persoanelor aflate in dificultate.
ANCOM subliniaza, insa, ca masurile tehnice nu pot eradica complet fraudele de tip CLI spoofing. Prin urmare, autoritatea recomanda utilizatorilor sa ramana vigilenti atunci cand primesc apeluri de la numere suspecte.
Orange, Vodafone, Telekom si DIGI Mobil vor informa clientii sa verifice identitatea apelantului prin canale oficiale, sa nu ofere date personale prin telefon, sa-si actualizeze constant aplicatiile de comunicatii si sa raporteze incidentele direct catre autoritati.