Ministrul Educatiei Publica un Nou Ordin cu Schimbari Vizand Invatamantul Romanesc

Ministrul Educatiei Publica Nou Ordin Schimbari Vizand Invatamantul Romanesc
Ministrul Educatiei, Daniel David.

Ministerul Educatiei, condus de Daniel David, a emis Ordinul nr. 5205/2025, publicat in data de 7 august, prin care este aprobata lista institutiilor de invatamant superior acreditate ce vor organiza, in anul universitar 2025 – 2026, Programul de formare psihopedagogica destinat certificarii competentelor pentru profesia didactica, atat pentru nivelul I, cat si pentru nivelul II.

Decizia stabileste cadrul institutional prin care studentii ce doresc sa urmeze o cariera in invatamant vor putea obtine competentele psihopedagogice necesare. Ministrul Educatiei a precizat ca doar universitatile incluse in anexa ordinului vor avea dreptul sa organizeze programe de admitere pentru noii candidati. In acelasi timp, programele existente la alte institutii care nu se regasesc pe lista oficiala vor intra in procedura de lichidare. Aceasta presupune ca vor continua sa asigure formarea studentilor deja inscrisi in anii anteriori, dar nu vor mai organiza sesiuni de admitere incepand cu anul universitar 2025 – 2026.

O alta prevedere importanta a ordinului se refera la organizarea examenelor pentru obtinerea gradelor didactice II si I, esentiale in dezvoltarea carierei profesorilor din invatamantul preuniversitar. Numai institutiile acreditate mentionate in anexa, care functioneaza si ca centre de perfectionare sau formare continua, vor putea organiza aceste probe. Astfel, se urmareste o uniformizare a standardelor de evaluare si cresterea calitatii procesului de formare profesionala a cadrelor didactice.

Ministrul Daniel David a subliniat ca aceasta masura are ca obiectiv consolidarea unui sistem coerent, transparent si predictibil pentru pregatirea viitorilor profesori. Potrivit acestuia, Ministerul Educatiei isi propune sa asigure atat studentilor, cat si cadrelor didactice deja active, conditii clare de formare si dezvoltare profesionala, adaptate nevoilor actuale ale scolii romanesti.

Implementarea ordinului va fi realizata prin colaborarea mai multor structuri: Directia generala invatamant universitar, Directia generala management, cariera didactica si retea scolara din cadrul Ministerului Educatiei, universitatile acreditate si inspectoratele scolare judetene, inclusiv Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti.

Prin aceasta reglementare, autoritatile intentioneaza sa elimine situatiile in care programele de formare psihopedagogica erau organizate fara respectarea standardelor unitare si sa concentreze procesul in cadrul institutiilor cu expertiza si resurse adecvate. Ordinul 5205/2025 devine astfel un instrument esential in reforma resurselor umane din educatie, cu impact direct asupra calitatii procesului de invatare si asupra parcursului profesional al celor care aleg meseria de profesor.

Numarul limitat al universitatilor abilitate pentru aceste programe nu este vazut ca o restrictie, ci ca o garantie ca viitorii dascali vor beneficia de o pregatire riguroasa si recunoscuta la nivel national. Astfel, Ministerul Educatiei transmite un semnal clar privind profesionalizarea continua a corpului didactic si responsabilitatea crescuta fata de generatiile de elevi care urmeaza sa intre in clasele romanesti.