Ordinul Ministrului Educației cu o Metodologie de Importanță Națională pentru Învățământul din România

Ordinul Ministrului Educației Metodologie Importanță Națională Învățământul România

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat publicarea unui ordin ministerial prin care se aprobă mulțumită Guvernului României o noua metodologie privind organizarea, funcționarea și accesul în învățământul liceal tehnologic dual, precum și modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării.

Ministrul Educației menționează în ordin că actul reglementează unitar pașii administrativi pentru derularea programelor în sistemul dual la nivel liceal și stabilește cadrul pentru evaluarea finală a competențelor profesionale ale elevilor.

Metodologia este inclusă într-o anexă ce face parte integrantă din ordin, devenind documentul de referință pentru aplicare la nivelul unităților de învățământ și al structurilor competente. Prin această anexă, procedurile sunt standardizate, iar atribuțiile fiecărui actor instituțional sunt clar delimitate în raport cu accesul, organizarea și certificarea calificărilor.

Temeiul juridic al ordinului este dat de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, fiind invocate articolele 16, 17, 22, 33, 34, 35, 84 alin. (3), 86, 98 alin. (3), 100 alin. (2), 101, 102, 128, 137, 177 și 248 alin. (4).

Sunt avute în vedere și prevederile Ordinului ministrului educației nr. 3069/2024, prin care au fost modificate anexele nr. 1 și 2 la Ordinul nr. 6072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior.

În același timp, sunt respectate cerințele Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

Documentația este susținută de referatul de aprobare nr. VET …/…/2025, referitor la proiectul de ordin pentru aprobarea metodologiei menționate. Emiterea ordinului se întemeiază, de asemenea, pe art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării, cu modificările și completările ulterioare.

Articolul 1 consfințește aprobarea metodologiei și precizează că anexa aferentă este parte integrantă a actului. Articolul 2 desemnează structurile responsabile cu aplicarea prevederilor: Direcția generală echitate și performanță în învățământul preuniversitar, Direcția generală management, carieră didactică și rețea școlară în învățământul preuniversitar, Direcția generală minorități și desegregare, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, inspectoratele școlare județene și ale municipiului București, precum și unitățile de învățământ preuniversitar care școlarizează elevi în învățământul liceal tehnologic.

Ministrul Educației stabilește faptul că articolul 3 prevede abrogarea tuturor dispozițiilor contrare de la data intrării în vigoare a ordinului, pentru a asigura coerența normativă și aplicarea unitară a noilor reguli în rețeaua școlară.

Prin acest demers, ministrul Educației subliniază necesitatea unei arhitecturi procedurale clare pentru învățământul dual și pentru certificarea calificărilor profesionale la nivel liceal.

Ordinul oferă o bază legală unitară instituțiilor din sistem și trasează responsabilități concrete, de la nivel central până la nivel local, astfel încât toate etapele – accesul, organizarea și examenul de certificare – să se desfășoare în concordanță cu legislația aplicabilă și cu atribuțiile stabilite prin anexă. Instituțiile menționate în articolul 2 sunt chemate să ducă la îndeplinire prevederile ordinului, fiecare în limitele competențelor.

Direcțiile generale ale ministerului coordonează aplicarea, iar inspectoratele școlare și unitățile de învățământ preuniversitar din filiera tehnologică duală pun în practică dispozițiile la nivel local, în colaborare cu Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.

Actul este emis sub autoritatea Ministerului Educației și Cercetării, cu mențiunea că anexa face parte integrantă din ordin. Formularea „se aprobă Metodologia…” fixează obiectul reglementării și cadrul de aplicare. Actul produce efecte la nivelul întregului sistem educațional.