PPC Romania, grupul care furnizeaza energie electrica si gaze naturale pentru milioane de clienti din toata tara la ora actuala, a decis sa explice pe larg mecanismul profilurilor de consum, create de subsidiara Retele Electrice Romania, destinate clientilor business, precizand ca acestea sunt algoritmi bazati pe un model matematic pentru repartizarea lunara a consumului de energie inregistrat.
PPC Romania le explica tuturor clientilor faptul ca profilurile sunt utile furnizorilor deoarece le permit sa estimeze consumul clientilor si, implicit, cantitatea de energie pe care este nevoie sa o cumpere pentru acoperirea nevoilor consumatorilor din fiecare luna.
PPC Romania dezvaluie ca profilurile de consum sunt stabilite de distribuitorii de energie electrica in conformitate cu procedurile proprii pentru elaborarea si aplicarea profilurilor specifice aferente zonei de licenta.
PPC Romania subliniaza ca aceste proceduri sunt avizate de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei, iar avizarea ANRE asigura coerenta si conformitatea metodologiei utilizate. In acest mod, explica PPC Romania, furnizorii pot lucra cu repere comune atunci cand isi planifica achizitiile necesare pentru portofoliile lor de clienti business.
In prezentarea realizata de PPC Romania sunt diferentiate doua categorii principale ale acestor instrumente. Prima categorie este reprezentata de profilurile specifice de consum, definite ca algoritmi pentru repartizarea orara a consumului inregistrat lunar pentru o categorie de locuri de consum cu specific asemanator, precum hotelurile sau agentiile imobiliare.
Mecanismul Explicat de PPC Romania, cum Influenteaza pretul Facturilor Clientilor
Aceste profiluri traduc comportamente de utilizare comparabile intr-o curba estimata a consumului, care poate fi folosita in operatiunile de planificare ale furnizorilor atunci cand acestia trebuie sa estimeze cantitatile ce vor fi achizitionate pentru a acoperi cererea publicului deservit.
A doua categorie mentionata de PPC Romania este profilul rezidual de consum. Compania reda definirea comunicata de ANRE, conform careia profilul rezidual este un profil de consum care se obtine considerand, pentru fiecare loc de consum, aceeasi repartizare orara a consumului lunar ca repartizarea orara a consumului lunar a intregii categorii de consum careia i se aplica acest profil.
Aplicarea unei astfel de distributii reprezentative asigura o baza unitara de calcul in situatiile in care nu sunt disponibile particularitati suficiente pentru a contura un profil specific dedicat unei subcategorii.
PPC Romania mentioneaza ca profilurile de consum au fost intocmite cu respectarea prevederilor stipulate in “Procedura pentru elaborarea si aplicarea profilurilor specifice de consum pentru zona de licenta a operatorului de distributie a energiei electrice RETELE ELECTRICE ROMANIA S.A.”.
Compania arata ca documentul a fost avizat prin avizul nr. 20 din 26.06.2025, emis de presedintele ANRE, confirmand validarea institutionala a metodologiei utilizate. Aceasta referinta la cadrul procedural indica faptul ca demersul se bazeaza pe reguli clare, aplicate de operatorul din zona de licenta si verificate la nivelul autoritatii nationale de reglementare.
PPC Romania transmite ca profilurile de consum reprezinta un instrument tehnic de repartizare si estimare menit sa sprijine furnizorii in planificarea cantitatilor de energie necesare.
Indiferent daca se aplica un profil specific sau un profil rezidual, mecanismul descris de PPC Romania creeaza un limbaj comun intre distribuitori, furnizori si clientii business, contribuind la o abordare unitara in aria de licenta.
Prin publicarea acestor informatii, PPC Romania urmareste sa ofere transparenta asupra modului in care consumul lunar este repartizat la nivel orar si asupra felului in care rezultatele sunt folosite pentru estimarea necesarului de energie.
Compania reafirma ca profilurile sunt construite si aplicate in conformitate cu procedurile proprii ale distribuitorilor, avizate de ANRE, pentru a oferi furnizorilor o baza coerenta de calcul si pentru a ghida deciziile privind achizitia cantitatilor destinate consumatorilor.




























