Ministrul Educatiei, Daniel David, a prezentat metodologia oficiala, elaborata de catre ministerul pe care il conduce, al carui scop principal este de a facilita organizarea orelor de invatare remediala in invatamantul primar, cunoscute sub denumirea de Programul IR.
Ministrul Educatiei transmite ca acest cadru normativ stabileste modul in care elevii cu dificultati de invatare sau decalaje in dobandirea competentelor-cheie vor fi sprijiniti prin activitati educationale dedicate, cu accent pe formarea competentei de literatie si pe dezvoltarea gandirii critice si creative.
Daniel David a subliniat ca scopul principal al Programului IR este de a sustine elevii din invatamantul primar care intampina dificultati in procesul de invatare si care risca sa ramana in urma fata de cerintele curriculare. Ministrul a explicat ca metodologia pune un accent deosebit pe literatie, competenta fundamentala care influenteaza toate ariile de invatare, dar are in vedere si stimularea performantelor superioare prin incurajarea gandirii critice si creative.
Astfel, programul nu se limiteaza doar la recuperarea decalajelor, ci vizeaza si sprijinirea celor care pot atinge niveluri ridicate de performanta scolara, oferind o abordare echilibrata si adaptata diversitatii elevilor.
Conform ministrului, activitatile din cadrul Programului IR se vor desfasura in grupe eterogene, formate de regula din 6 pana la 12 elevi. Aceasta structura are rolul de a favoriza invatarea colaborativa si diferentiata, adaptata la nivelul individual de competenta al fiecarui elev.
Numarul de elevi dintr-o grupa poate varia in functie de nevoile specifice, iar in situatii exceptionale, un cadru didactic poate organiza ore remediale cu elevi din mai multe clase din aceeasi scoala, cu respectarea principiului nediscriminarii.
Daniel David a precizat ca flexibilitatea este o conditie esentiala pentru eficienta acestui program, intrucat fiecare comunitate scolara are particularitatile sale.
Programul IR va fi organizat in doua zile pe saptamana, fie inainte, fie dupa orele de curs, in functie de resursele disponibile. Durata unei activitati este de 45 de minute, iar scopul acestei organizari este de a asigura continuitatea pedagogica si impactul real asupra progresului elevilor.
Activitatile se pot desfasura in spatiile proprii ale scolii, in alte unitati de invatamant sau in locatii puse la dispozitie de autoritatile locale, cu conditia ca acestea sa fie autorizate pentru activitati educationale. Ministrul Educatiei a atras atentia ca este strict interzisa organizarea acestor ore in spatii neautorizate, in sediile partidelor politice sau in incinte private apartinand personalului didactic sau auxiliar.
Responsabilitatea pentru buna desfasurare a programului revine directorului scolii, care trebuie sa asigure cadrul organizatoric si resursele necesare, precum si integrarea activitatilor in orarul scolar. De asemenea, coordonarea poate fi realizata si de directorul adjunct sau de o persoana desemnata de conducerea unitatii.
Comisia pentru Curriculum are obligatia de a realiza, in fiecare an, o analiza a nevoilor de implementare a Programului IR. Aceasta evaluare include identificarea competentelor insuficient formate si permite adaptarea activitatilor la realitatile din teren.
Ministrul Educatiei, Daniel David, a transmis ca metodologia pentru orele de invatare remediala reprezinta un pas important pentru consolidarea sanselor egale in educatie. Prin acest cadru, scolile vor putea raspunde atat nevoilor elevilor aflati in dificultate, cat si celor capabili de performante inalte, intr-un sistem organizat, transparent si reglementat.



















