Ministrul Educatiei: Bilantul Preliminar al Impactului Masurilor Fiscale in Invatamantul Romanesc

Ministrul Educatiei Bilantul Preliminar Impactului Masurilor Fiscale Invatamantul Romanesc

Ministrul Educatiei, Daniel David, a prezentat vineri un bilant preliminar al efectelor generate de Legea 141/2025 asupra personalului didactic si a organizarii orelor in invatamantul preuniversitar. Potrivit ministrului, masurile fiscal-bugetare adoptate au avut ca scop principal incadrarea cheltuielilor in bugetul anului 2025 si, in acest context, reducerea costurilor legate de plata cu ora a predarii.

Ministrul Educatiei spune ca datele transmise de inspectoratele scolare judetene arata ca, in anul scolar 2024-2025, existau peste 30.000 de norme didactice de predare salarizate in regim de plata cu ora, responsabilitatile fiind preluate atat de cadre didactice titulare si suplinitori, cat si de persoane angajate exclusiv in regim de plata cu ora, inclusiv cadre asociate sau pensionate, estimate la circa 5.600. Aceste norme generau un cost anual semnificativ, motiv pentru care legea a vizat redistribuirea lor.

Pentru anul scolar 2025-2026, explicatia oficiala vorbeste despre o redistribuire spre normele cadrelor titulare si spre cele ocupate pe perioada determinata, masura fiind sprijinita si de majorarea cu doua ore pe saptamana a timpului dedicat predarii, invatarii si evaluarii in cadrul saptamanii de lucru de 40 de ore.

Ministrul Educatiei afirma ca urmare, s-au inregistrat schimbari concrete: numarul normelor ocupate de profesori titulari a crescut usor, cu aproximativ 3%, in timp ce numarul de norme pe perioada determinata a ramas relativ constant.

O componenta importanta a modificarilor comentate de ministru vizeaza personalul necalificat: numarul normelor ocupate de suplinitori necalificati a scazut cu circa 17%, pana la aproximativ 4.500. De asemenea, numarul normelor salarizate in regim de plata cu ora s-a redus substantial, de la 30.128 la circa 14.500, potrivit datelor preliminare comunicate inspectoratelor.

Ministrul Educatiei a insistat asupra faptului ca majoritatea cadrelor titulare — circa 98,6% — si-au pastrat locul in aceeasi unitate scolara, iar fragmentarea normelor acolo unde aceasta depasea anterior trei unitati scolare a fost limitata, evitandu-se extinderea suplimentara a fragmentarii. Aceasta masura, sustine Daniel David, ar fi contribuit la cresterea continuitatii relationarii profesor-elev si la o alocare mai eficienta a timpului de predare.

In opinia lui Daniel David, efectele se concretizeaza deja: copiii au acces la un numar mai mare de profesori calificati si beneficiaza de mai mult timp de interactiune cu acestia, iar ponderea personalului necalificat s-a diminuat. Totodata, a crescut usor numarul cadrelor didactice cu un singur contract de munca, ceea ce a condus la scaderea cheltuielilor cu plata la ora.

Ministrul Educatiei a precizat ca, in ciuda avertismentelor publice privind posibile efecte negative, reducerea numarului de titulari nu s-a produs, iar suplinitorii calificati au ramas intr-un numar stabil. El a adaugat ca verificarile finale ale incadrarilor vor continua la nivelul inspectoratelor scolare judetene si ca ministerul va reveni cu date actualizate.

Ministrul a anuntat totodata ca masurile nu se opresc aici. Urmeaza actiuni pentru reducerea timpului dedicat de profesori activitatilor birocratice, pentru a permite alocarea unei parti mai mari din timpul de lucru catre predare si evaluare. Aceasta schimbare va fi realizata prin consultari cu inspectoratele scolare, cu sindicatele si cu directorii de scoli, urmarindu-se simplificarea unor proceduri administrative fara a afecta responsabilitatile legale.

Ministrul Educatiei va continua sa colecteze si sa verifice datele la nivelul inspectoratelor judetene, astfel incat, dupa finalizarea controalelor, sa comunice cifre definitive si masuri suplimentare daca va fi necesar. Daniel David a reafirmat ca prioritatea ramane elevul si calitatea procesului educational, iar deciziile vor urmari acest principiu in mod constant.