Serviciul de Informatii GUR al Ucrainei a publicat o analiza detaliata dupa prima recuperare a unei drone Shahed intacte, aratand ca Rusia a inceput sa lanseze o versiune cu reactie a replicii sale Geran. Raportul contine modele 3D si o descriere amanuntita a componentelor electronice; desi nu releva descoperiri tehnologice revolutionare, arata o trecere spre arme mai rapide si, prin urmare, mai periculoase.
Rusia produce sub licenta variante ale dronei iraniene Shahed-136, cunoscute local sub denumirea Geran-2. Versiunea standard este echipata cu un motor in doi timpi care actioneaza o elice si genereaza un zgomot distinctiv, fapt pentru care a primit porecla de “moped”.
La aproximativ 190 km/h aceste drone raman tinta usor de interceptat de sisteme antiaeriene terestre; de exemplu tunurile autopropulsate Gepard au inregistrat succese semnificative in doborarea lor. Totusi, cand zeci sau chiar sute sunt lansate simultan, cateva reusesc sa treaca.
Datele Fortelor Aeriene Ucrainene arata ca in august aproximativ 83% dintre Shahed-uri au fost doborate. Pentru a contracara aceasta vulnerabilitate Rusia a variat tacticile: schimbari de altitudine de la extrem de mic la foarte mare, atacuri in valuri, rute indirecte pentru a evita coridoarele cunoscute de aparare aeriana.
Modificari de design au fost introduse, inclusiv o schema de vopsire neagra cu scop de reducere a vizibilitatii nocturne, sisteme de navigatie rezistente la bruiaj si o legatura de date care permite reprogramarea planului de zbor in timpul atacului.
Un pas tehnic evident este trecerea la un motor cu reactie, desi aceasta optiune creste costurile. Iranul a prezentat propria varianta cu reactie, Shahed-238, in 2023 si a aratat un alt model similat in septembrie 2024. Analistul Shahryar Pasandideh a sugerat ca Iranul dispune de cel putin trei versiuni distincte, iar prototipurile ruse difera la randul lor.
Conform raportului GUR, noua drona ruseasca identificata ca Geran-3 este propulsata de un turboreactor chinezesc Telefly JT80, care ii asigura o viteza estimata intre 290 si 370 km/h. Aceste valori sunt sub estimarile anterioare care indicau viteze de circa 480 km/h pentru evidente drone Shahed cu reactie observate in Ucraina si mult sub cifra de 500 km/h declarata pentru modelul Shahed-238. Alegerea JT80 pare totusi un compromis intre performanta si cost: utilizarea motorului chinezesc majoreaza pretul unitatii la aproximativ 50.000 de dolari, o crestere estimata la circa 40%.
Iran’s new version of Shahed-136 kamikaze UAV (Shahed-238) with jet engine.
Shahed-238 is able to fly 3-4 x faster than piston-powered UAVs, Iranian report claims.Its electro-optical guidance system also allows it to track and target moving objects pic.twitter.com/8F7RDNNal6
— Koba (@Roberto05246129) December 29, 2023
In termeni operationali, modificarea trimite un mesaj clar: producatorii cauta sa echilibreze viteza si mimetismul cu limita bugetului, astfel incat atacurile in masa raman viable. Pentru apararea ucraineana si aliati, schimbarea impune adaptari – sisteme capabile sa detecteze obiecte mai rapide, proceduri revizuite si surse de informatii continue despre noile componente si capabilitati. Desi raportul GUR nu mentioneaza salturi tehnologice profunde, demonstreaza o dinamica de evolutie treptata care ar putea influenta raportul de forte pe termen scurt.
Observatorii militari avertizeaza ca adaptarea tipurilor de drone si a tacticilor de lansare va mentine presiunea asupra sistemelor de aparare si va obliga trupele sa investeasca in capabilitati flexibile, interoperabile si in instruire pentru a mentine un raport de efficienta acceptabil in fata valurilor de atac.



















