Comisia Europeana își orienteaza atenția catre marile platforme digitale, pe fondul escaladarii înselatoriilor financiare pe internet. Potrivit unor declaratii acordate publicatiei Financial Times de catre Henna Virkkunen, responsabilul Comisiei pe zona de tehnologie, executivul de la Bruxelles va solicita informatii detaliate de la Apple, Google, Microsoft si Booking.com pentru a stabili daca acestea fac suficient pentru a bloca tentativele de furt al banilor utilizatorilor europeni.
Demersul marcheaza o noua prioritate pentru Comisia Europeana: verificarea ca platformele „depun toate eforturile” pentru detectarea si prevenirea activitatilor frauduloase. În centrul analizei se vor afla mecanismele de screening si moderare aplicate în punctele cele mai vulnerabile ale ecosistemelor digitale.
În cazul Apple si Google, Comisia Europeana vrea sa înteleaga cum sunt identificate si eliminate aplicatiile contrafacute din magazinele oficiale, în special clonele de aplicatii bancare. Pentru Google si Microsoft, atentia se concentreaza asupra rezultatelor de cautare în Google Search si Bing, unde apar periodic linkuri sau reclame care directioneaza catre pagini frauduloase. Booking.com ar urma sa explice ce filtre si proceduri aplica pentru a împiedica listările false care capcaneaza turistii.
Deocamdata, Comisia Europeana se afla într-o etapa de colectare de informatii. Totusi, dosarul ar putea evolua catre o ancheta formala, cu potential de sanctiuni. Legea privind serviciile digitale prevede amenzi de pana la 6% din cifra de afaceri globala anuala pentru companiile care nu respecta obligatiile de siguranta si transparenta impuse pe piata unica. Astfel, interviurile anuntate sunt percepute ca un semnal ferm ca Bruxelles-ul intentioneaza sa calibreze raspunderea platformelor la amploarea riscurilor pentru consumatori.
Apple a reactionat subliniind ca îsi îmbunatateste constant masurile anti-frauda si a invocat un aparent paradox, în timp ce Comisia Europeana pune accent pe combaterea înselatoriilor, legislatia europeana obliga compania sa permita piete alternative de aplicatii, care pot ocoli unele dintre protectiile App Store.
Gigantul american sustine ca echipele sale monitorizeaza zilnic comportamente suspecte si folosesc instrumente sofisticate pentru a bloca „actorii rai”, dar ca impunerea distribuirii si platilor alternative creste expunerea utilizatorilor europeni la fraude.
Compania a invocat si date agregate din propriile rapoarte anuale privind integritatea App Store. În 2024, Apple afirma ca a stopat tranzactii frauduloase în valoare de peste 2 miliarde de dolari, a închis peste 146.000 de conturi de dezvoltatori pe motive legate de frauda si a respins 1,9 milioane de solicitari de publicare din cauze ce tin de securitate, fiabilitate, experienta de utilizare, inclusiv încalcari de confidentialitate si tentative de frauda.
În Uniunea Europeana, Apple este obligata sa sustina piete terte de aplicatii, un cadru în care compania a introdus un proces de „notarizare” pentru a detecta „frauda grava”, dar care presupune mai putine reguli decât cele aplicabile în App Store. În viziunea companiei, Legea privind pietele digitale si obligatiile aferente ar dilua standardele sale de securitate.
Pentru Comisia Europeana, miza ramane protejarea consumatorilor si integritatea pietei digitale. Urmatorul pas depinde de raspunsurile companiilor vizate si de masura în care acestea pot demonstra ca sistemele lor previn eficient proliferarea înselatoriilor – de la aplicatii false si rezultate de cautare înselatoare, pâna la listari fictive pe platforme turistice. În functie de aceste clarificari, Bruxelles-ul va decide daca simpla supraveghere este suficienta sau daca se impune o investigatie cu sanctiuni exemplare.

















