Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat astazi, 20 octombrie 2025, lansarea in consultare publica a doua documente esentiale pentru functionarea corecta a competitiilor scolare si a proiectelor extrascolare.
Ministrul Educatiei transmite ca este vorba despre Normele metodologice privind organizarea si desfasurarea competitiilor scolare, olimpiade si concursuri scolare, si despre Regulamentul specific de intocmire a calendarelor de proiecte de educatie extrascolara.
Daniel David afirma si ca modificarile propuse sunt orientate catre transparenta si catre cresterea relevantei acestor activitati pentru elevi si cadre didactice. In zona olimpiadelor si concursurilor, noutatea majora este recunoasterea explicita a posibilitatii ca elevii sa participe la o clasa superioara celei in care sunt inscrisi, cu conditia sa ramana in acelasi ciclu de invatamant, gimnazial sau liceal. Este interzisa participarea la o clasa inferioara.
Pentru a asigura egalitatea de sanse, elevii cuprinsi intr-o forma de scolarizare in spital sau la domiciliu vor putea sustine probele etapelor olimpiadelor in spital, respectiv la domiciliu, cu exceptia probelor practice, pe baza aprobarii comisiei responsabile de organizarea etapei respective.
Ministrul Educatiei explica si ca in functie de precizarile din regulamentele specifice, olimpiadele scolare se pot desfasura si online, iar modalitatea de organizare, fizic sau online, va fi trecuta explicit in regulamentul fiecarei competitii.
Modernizarea atinge si corectarea: evaluarea lucrarilor la probele scrise poate fi realizata digitalizat, iar optiunea aleasa, fizic sau digitalizat, va fi mentionata in regulamentul specific. Daca evaluarea are loc in format digital, pe o platforma pusa la dispozitie de Ministerul Educatiei si Cercetarii, Comisia nationala de coordonare a competitiilor scolare va stabili, prin procedura, activitatile necesare pentru derularea corecta a procesului.
Transparentei i se acorda un capitol distinct. Regulamentele trebuie sa includa criterii de departajare clare, nediscriminatorii si suficiente pentru calificarea pe locuri suplimentare la etapa nationala.
Ministrul Educatiei afirma ca si centrele de concurs si inspectoratele judetene sau ISMB vor afisa, pe langa bareme, si subiectele probelor, precum si modalitatea si canalul de comunicare a rezultatelor. Elevii dobandesc dreptul de a vizualiza lucrarea, inainte de depunerea contestatiei, atat la etapa judeteana, cat si la etapele zonala si nationala.
Daniel David afirma in acelasi timp ca pentru cresterea relevantei competitiei, pragul minim propus pentru calificarea la etapa nationala urca la 60% din punctajul maxim posibil la etapa judeteana, de la 40% in prezent.
In perspectiva extinderii evaluarii digitalizate, rezultatele la toate etapele, indiferent de disciplina, vor fi exprimate prin punctaje de la 0 la 100, in acord cu baremele. Ministerul precizeaza ca nu apar modificari privind numarul de locuri pentru calificarea la etapa nationala.
Ministrul Educatiei subliniaza ca al doilea document vizeaza proiectele de educatie extrascolara si aduce o schimbare de clasificare. Categoria „Proiecte regionale” este asimilata categoriei „Proiecte interjudetene”, astfel incat raman trei niveluri: nationale, interjudetene si judetene sau ale municipiului Bucuresti. Clarificarea are rolul de a ordona planificarea si de a reflecta corect aria de desfasurare a initiativelor.
Ministrul Educatiei a invitat publicul sa transmita sugestii in perioada consultarii. Formele finale ale documentelor vor fi adoptate dupa analiza feedbackului primit si dupa obtinerea avizului Comisiei de dialog social de la nivelul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
Daniel David aduce in atentie ca etapa de consultare publica este deschisa tuturor actorilor interesati, iar propunerile transmise vor fi analizate in vederea imbunatatirii textelor. Scopul declarat este clarificarea regulilor de participare, uniformizarea procedurilor si asigurarea unei comunicari transparente, astfel incat competitiile si proiectele extrascolare sa ramana relevante si corecte.


















