- Romania continua participarea la studiile IEA (TIMSS, ICCS, ICILS) pentru date comparabile
- Obiectiv: politici educationale fundamentate stiintific si cresterea calitatii educatiei
- Focus pe reducerea inegalitatilor si pe competente digitale, civice si STEM
- ICILS 2028: decizii informate despre utilizarea tehnologiilor si a IA in educatie
Ministrul Educatiei, Daniel David, sustine o Hotarare privind finantarea participarii Romaniei la studiile internationale dezvoltate de Asociatia Internationala pentru Evaluarea Performantelor Educationale (IEA). „In ultimii ani, Romania si-a reafirmat angajamentul fata de fundamentarea stiintifica a politicilor educationale”, afirma Ministrul Educatiei, referindu-se la reluarea participarii la TIMSS si ICCS, precum si la prima participare, in 2023, la ICILS.
Ministrul Educatiei explica in mod oficial ca aceste studii „asigura date comparative esentiale pentru fundamentarea politicilor si programelor nationale” si sustin obiectivul unei educatii „de calitate, echitabile si capabile sa raspunda nevoilor actuale ale societatii”.
Ce masoara TIMSS si de ce conteaza
Ministrul Educatiei aduce in atentie inclusiv ca proiectul Tendinte in Studiul International al Matematicii si Stiintelor (TIMSS) evalueaza performanta elevilor de clasa a IV-a si a VIII-a la matematica si stiinte, o data la patru ani, din 1995.
Studiul acopera trei domenii cognitive, cunoastere, rationament si aplicare, si colecteaza date despre curriculum, metode de predare si mediul scolar. „TIMSS ofera tarii date valoroase pentru fundamentarea politicilor educationale”, subliniaza Ministrul Educatiei, evidentiind tranzitia catre colectarea digitalizata a datelor din 2019.
ICCS si ICILS: competente civice si digitale pentru viitor
Ministrul Educatiei explica si ca participarea la ICCS si ICILS permite Romaniei sa monitorizeze competente civice si digitale in raport cu profilul absolventului.
„Rezultatele acestor studii furnizeaza date empirice indispensabile pentru actualizarea si implementarea curriculumului national centrat pe competente”, declara Ministrul Educatiei. Aceste date sustin si pregatirea cadrelor didactice si sprijinirea unitatilor de invatamant preuniversitar.
Reducerea inegalitatilor: masuri si monitorizare
Ministrul Educatiei atrage atentia ca „elevii cu statut social, economic si cultural mai scazut obtin sistematic scoruri mai mici la TIMSS, ICCS si ICILS”. Continuarea participarii va masura impactul politicilor introduse prin Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, precum bursele sociale, Programul National ‘Masa sanatoasa’ si ‘Invatare remediala’. „Datele comparative ne pot ghida in dezvoltarea unor politici imbunatatite, de incluziune si echitate”, puncteaza acesta.
Aliniere europeana si obiective globale
Studiile IEA sunt conforme cu prioritatile UE. Planul de Actiune pentru Educatia Digitala 2021–2027 vizeaza reducerea elevilor sub nivelul 2 la competente digitale sub 15% pana in 2030, obiect monitorizabil prin ICILS. In plus, initiativele contribuie la Spatiul European al Educatiei si la urmarirea obiectivelor de politica educationala ale UE si ONU.
ICILS 2028: decizii informate despre tehnologie si IA
„ICILS 2028 va permite Romaniei sa ia decizii fundamentate cu privire la cel mai bun mod de a pregati elevii pentru viata intr-un context dominat de tehnologii digitale”, afirma Ministrul Educatiei. Studiul sprijina Strategia Nationala de Digitalizare, aliniata Digital Decade 2030, si monitorizeaza progresul catre Obiectivul de Dezvoltare Durabila 4 (4.4.1) al UNESCO. „Vom obtine informatii aprofundate despre modul in care este utilizata IA si cum poate fi valorificata in educatie”, completeaza acesta.
Ministrul Educatiei aduce in atentie ca participarea coerenta la TIMSS, ICCS si ICILS transforma datele in politici mai bune si sanse reale pentru elevi. Apel la actiune: sustinem masurile bazate pe dovezi si urmarim progresele, pentru o educatie relevanta, echitabila si orientata spre viitor.





























