
- Romania livreaza, prin Ministerul Educatiei, o viziune clară la UNESCO: triada competente-cunoaștere-valori.
- Accent pe gandire critica si educatie prin stiinta, de la preuniversitar la universitar.
- Aliniere la cele 8 competente-cheie europene, cu specializare treptata.
Ministrul Educatiei, Daniel David, la dialogul ministerial UNESCO „Transforming Tomorrow Today”, a conturat directia pe care Ministerul Educatiei o propune pentru Romania si invatamantul romanesc, care are nevoie de foarte mare ajutor.
Ministrul Educatiei afirma ca, premisa de la care porneste este ferma: „viitorul nu este predeterminat”, asadar „cel mai bun mod de a-l prezice este sa-l creezi in prezent”.
Pe 1 noiembrie 2025, el va sustine o Declaratie Nationala despre educatie si cercetare, prin care mesajul va fi prezentat public si ancorat in obiective concrete. Scopul declarat: o scoala capabila sa formeze competente relevante si durabile, in acord cu dialogul international despre viitorul educatiei.
Triada competentelor: cunostinte, proceduri, valori
Ministrul Educatiei cere rigoare in dezbaterea „competente vs. abilitati” si recomanda o structura triadica in fiecare unitate de invatare. Primul pilon il reprezinta cunostintele declarative, „knowing what/knowledge”, care creeaza sensuri corecte despre lume si functioneaza ca antidot la pseudo-stiinta si manipulare.
Al doilea pilon sunt cunostintele procedurale, „knowing how/skills”, prin care elevii invata efectiv sa faca lucruri utile pentru integrarea pe piata muncii si in viata civica. Al treilea pilon il constituie valorile si atitudinile, „de ce conteaza” cunoasterea si fapta, care dau directie responsabila invatarii.
Ministrul Educatiei avertizeaza ca dezechilibrul intre aceste componente produce dezinteres si chiar analfabetism functional; de aceea, triada trebuie construita unitar sau conectata explicit.
Gandire critica si educatie prin stiinta
Ministrul Educatiei explica si ca „Traim in a V-a revolutie industriala”, iar „informatiile se afla la un click”, insa datele devin cunoastere doar dupa prelucrarea critica de catre mintea umana. In aceasta logica, „gandirea critica devine un mecanism transversal fundamental al educatiei moderne”.
Ministrul Educatiei sustine ca elevii trebuie sa invete nu doar rezultate, ci si „modalitatea stiintifica de generare a lor”. Modelul este consacrat in invatamantul superior, ca educatie prin cercetare–stiinta, si trebuie adaptat treptat si in preuniversitar, astfel incat, atunci cand pseudo-stiinta afirma ca A este adevarat, omul educat sa poata explica de ce este fals si care sunt dovezile corecte.
8 competente-cheie si specializare treptata
Raspunsul Ministrul Educatiei la intrebarea „ce competente pentru viitor?” este aliniat cadrului european al celor opt competente-cheie. Limbajul si numaratul raman fundatia, dar toate cele opt trebuie cultivate „din primii ani de scoala”.
Ulterior, specializarea se intensifica, demersuri vocationale la gimnaziu, profiluri si filiere la liceu, iar in invatamantul superior aprofundare si cercetare. Aceasta arhitectura promite flexibilitate, adaptabilitate si mobilitate profesionala intr-o societate complexa si dinamica, in care invatarea pe tot parcursul vietii devine norma.
Ministrul Educatiei fixeaza un imperativ practic pentru minister, vizand o constructie bazata pe dovezi, interactiune stransa intre educatie si stiinta si cultura a valorilor. Implementarea consecventa, cu evaluari riguroase si rezultate vizibile in fiecare sala de clasa, transforma declaratiile in realitate.
Daniel David le cere proferorilor sa actioneze si sa aplice triada competentelor, pentru o scoala in care intelegem, facem si pretuim ceea ce invatam. Schimbarea incepe cu lectia de azi. Impreuna reusim, responsabil.

























