Hotararea de Guvern Publicata de Ministrul Transporturilor cu Masurile URGENTE Necesare pentru Adoptare

Hotararea Guvern Publicata Ministrul Transporturilor Masurile URGENTE Necesare Adoptare


  • Alocare propusa din Fondul de rezerva pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor.
  • Transa vizata: 114.068 mii lei pentru capitalizarea TAROM.
  • Context: ajutor de stat autorizat de Comisia Europeana si aprobat prin HG nr. 541/2024.
  • Obiectiv: evitarea blocajelor de lichiditate si continuarea planului de restructurare pana in 2026.

Ministrul Transporturilor, Ciprian Serban, precizeaza ca interventia este ancorata in Decizia Comisiei Europene nr. C(2024) 2968 final din 29.04.2024, care a permis acordarea unui ajutor individual de restructurare pentru Compania TAROM.

Ministrul Transporturilor subliniaza ca sprijinul, aprobat in Romania prin Hotararea Guvernului nr. 541/2024, are plafonul de pana la 226.825 mii lei, sub forma de alocatie de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, la capitolul 84.01 „Transporturi”, titlul 72 „Active financiare”, alineatul 72.01.01 „Participare la capitalul social al societatilor comerciale”.

„Acest mecanism de capitalizare este cadrul legal prin care Ministerul Transporturilor asigura continuitatea planului TAROM, in limitele autorizate de Comisia Europeana”, subliniaza Ciprian Serban.

Istoricul platilor si necesarul actual

Ministrul Transporturilor afirma ca, pana in prezent, compania a primit 112.757 mii lei in transe acordate in 2023 si 2024. Pentru 2025, Ministerul Transporturilor arata ca nu s-au efectuat alocari din restul ajutorului ramas, in cuantum de 114.068 mii lei.

Cererea actuala vizeaza tocmai aceasta suma, pentru a acoperi un deficit de lichiditate care pune presiune pe platile scadente si poate genera penalitati sau decizii ale creditorilor cu efect destabilizator.

De ce din Fondul de rezerva

Ministrul Transporturilor mentioneaza in Hotararea de Guvern ca propunerea vizeaza suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe 2025 cu 114.068 mii lei, atat ca credite de angajament, cat si ca credite bugetare, tot la capitolul 84.01 „Transporturi”, titlul 72 „Active financiare”, alineatul 72.01.01.

Ciprian Serban spune ca apelul la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului este justificat de urgenta, cheltuielile sunt indispensabile sustinerii procesului de restructurare, iar acoperirea lor este prevazuta in toate scenariile economice care stau la baza planului.

Impactul asupra planului pana in 2026

Ministrul Transporturilor subliniaza ca finantarea prompta are o tinta clara: mentinerea pe traiectorie a masurilor convenite cu Comisia Europeana, astfel incat in 2026 implementarea planului de restructurare sa poata continua in ritmul stabilit. Practic, transa solicitata creeaza premizele pentru stabilitate financiara pe termen scurt si executia tehnica a etapelor din plan.

Initiativa intra pe traseul de aprobare sub forma unei Hotarari a Guvernului pentru alocarea sumelor din Fondul de rezerva bugetara, prevazut in bugetul de stat pe anul 2025. Dupa suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor, fondurile vor fi directionate pentru majorarea capitalului social al TAROM, strict in limita destinatiei autorizate.

Alocarea din Fondul de rezerva este urgenta si calibrata exact pe schema aprobata. mizeaza pe o interventie rapida si tintita, care sa reduca riscurile operative, sa opreasca acumularea de penalitati si sa mentina viabilitatea planului de restructurare al TAROM.

Transa de 114.068 mii lei, extrasa din Fondul de rezerva si incadrata in schema aprobata, este prezentata drept „conditie a succesului restructurarii”. In acest moment, decizia de a actiona ferm si in timp util poate face diferenta dintre stabilizarea companiei si compromiterea programului.