Ministrul Educației Semnează un Ordin cu Aplicare Largă în Școlile din Toată România

ministrul educatiei teme acasa ordin scoli

Ministrul Educației, Daniel David, deschide un nou capitol în politica temelor pentru acasă, după ce a semnat ordinul care reglementează clar volumul, tipul și rolul acestora în învățământul preuniversitar. Actul normativ, semnat de prof. univ. dr. psih. Daniel David, își propune să transforme tema într-un sprijin real pentru învățare, nu într-o sursă de stres pentru copii și părinți.

Ministrul Educației introduce o structură în două trepte pentru temele pentru acasă. Pe de o parte, tema obligatorie, cu un nivel mediu de dificultate, este destinată tuturor elevilor clasei. Pe de altă parte, tema suplimentară are caracter facultativ și poate fi adaptată fie pentru activități de recuperare, fie pentru pregătirea pentru performanță. În acest mod, ministrul urmărește să răspundă nevoilor diferite ale elevilor, de la consolidarea competențelor de bază până la dezvoltarea celor de excelență.

Un accent major este pus pe timpul pe care elevii îl petrec lucrând acasă. Ministrul Educației stabilește că, la nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare, nu se dau teme pentru acasă, iar la învățământul primar temele obligatorii nu ar trebui să depășească o oră pe zi. Pentru celelalte niveluri de învățământ preuniversitar, temele obligatorii sunt limitate la maximum două ore, astfel încât, subliniază Ministrul Educației, școala să nu confisce timpul liber necesar pentru odihnă, joacă și viață de familie.

Mecanismele de control sunt clar definite în ordin. Directorii de școli, împreună cu diriginții, trebuie să monitorizeze respectarea acestor limite, pe baza feedbackului elevilor și al părinților, și să intervină atunci când normele sunt depășite. Pentru disciplinele care presupun lucrări ample sau de sinteză, este permisă cel mult o astfel de temă pe modul de învățare. Prin aceste măsuri, Ministrul Educației vrea să oprească practica sarcinilor excesive și haotice, greu de dus atât de copii, cât și de familiile lor.

Regulile se schimbă și pentru vacanțe. Pentru elevii din învățământul primar și gimnazial, în perioada liberă, în principiu, nu se dau teme pentru acasă, iar eventualele sarcini de vacanță au statut de activități suplimentare, nu obligatorii. În viziunea sa, insistă Ministrul Educației, copiii au nevoie de timp autentic de refacere, de activități sportive, artistice și de lectură, dar și de momente petrecute alături de familie.

Documentul elaborat de Ministrul Educației atrage atenția și asupra efectelor negative ale unui volum prea mare de teme: pierderea interesului pentru învățare, oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber și adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate.

Din acest motiv, Ministrul Educației interzice folosirea temelor ca instrument de pedeapsă și respinge practicile prin care conținuturi ce necesită abordare sistematică în clasă sunt mutate exclusiv în zona lucrului individual acasă.

Dimensiunea participativă a noii filosofii educaționale ocupă un loc central. Anual, școlile vor colecta feedback de la elevi și părinți privind utilitatea și eficiența temelor, iar aceste date vor fi analizate în consiliile de administrație, care vor decide măsuri concrete pentru ajustarea politicilor școlare.

Ministrul Educației consideră că acest mecanism va permite corectarea rapidă a derapajelor și menținerea temelor ca instrument relevant, nu ca formalitate obositoare. Potrivit acestuia, noul cadru oferă școlilor un instrument clar, iar Ministrul Educației vrea ca aceste ajustări să fie făcute transparent.

„Pornind de la reglementări existente încă din 2016, am încercat să creez un context actualizat în care procesul educațional să fie facilitat, nu încurcat, de temele pentru acasă”, explică Ministrul Educației, Daniel David. El subliniază că noua reglementare „ajută atât copiii, cât și profesorii să beneficieze de un context educațional nu doar performant, ci și plăcut și sănătos, întărind încrederea în școală și între elevi-profesori-părinți”.

Ministrul Educației leagă direct acest ordin de prevederea care permite utilizarea a 25% din timpul fiecărei discipline pentru educație remedială: de la recuperarea competențelor neformate adecvat și consolidarea lor, până la utilizarea în viața cotidiană și dezvoltarea pentru performanță.

„Cred că această măsură va face școala și mai atractivă și mai eficientă, încurajând profesorii să lucreze împreună pentru o mai bună cooperare”, afirmă Ministrul Educației, convins că flexibilizarea temelor – obligatorii și suplimentare – va sprijini atât elevii cu dificultăți, cât și pe cei orientați spre excelență.

Ordinul semnat de Ministrul Educației urmează să fie publicat în Monitorul Oficial și va marca, potrivit Ministrului Educației, un pas important către o școală care îmbină performanța cu echilibrul emoțional al copiilor. Pentru Ministrul Educației, acest echilibru este condiția esențială pentru ca școala să rămână relevantă în viața copiilor.

În viziunea Ministrului Educației, limitarea clară a temelor, interzicerea folosirii lor ca pedeapsă și introducerea feedbackului sistematic vor întări cooperarea dintre elevi, profesori și părinți și vor face școala mai atractivă și mai eficientă.