Ministrul Transporturilor, Ciprian Serban, spune ca Romania bifeaza in acelasi timp doua directii esentiale: modernizarea infrastructurii portuare la Marea Neagra si accelerarea legaturilor rutiere de mare viteza in Moldova. Ministrul Transporturilor prezinta aceste pasi ca fiind parte dintr-o logica mai ampla: eficienta operationala, conformare europeana si cresterea rolului strategic al Romaniei ca nod logistic.
Ministrul Transporturilor a anuntat ca a semnat contractul de finantare pentru proiectul „Modernizare si extindere infrastructura de alimentare cu apa si canalizare in Portul Constanta”, descris drept o „investitie majora pentru infrastructura portuara a Romaniei”. Ministrul Transporturilor a punctat valoarea totala: 164.962.132,02 lei (TVA inclus), finantata prin Programul Transport 2021–2027, cu o structura clara a banilor.
Potrivit detaliilor prezentate, Ministrul Transporturilor indica 62.543.937,02 lei drept contributia Uniunii Europene, 62.543.937,01 lei cofinantare de la bugetul de stat si 39.874.257,99 lei cheltuieli neeligibile. Mesajul transmis de Ministrul Transporturilor insista pe faptul ca proiectul nu inseamna doar o lucrare tehnica, ci o modernizare care atinge si standarde, si operatiuni, si siguranta.
In concrete, Ministrul Transporturilor spune ca proiectul urmareste modernizarea si extinderea retelelor de alimentare cu apa, canalizare menajera si pluviala, precum si construirea si reabilitarea de statii de pompare si epurare. In plus, Ministrul Transporturilor mentioneaza implementarea unor solutii tehnice moderne pentru eficientizarea consumului de apa, protectia mediului si cresterea sigurantei la incendiu.
„Am semnat, astazi, contractul de finantare… o investitie majora pentru infrastructura portuara a Romaniei”, a transmis Ministrul Transporturilor, legand proiectul de Portul Constanta de „directivele europene privind apa si apele uzate”. In viziunea sa, Portul Constanta „face un pas important” spre conformare, castiga eficienta operationala si isi consolideaza rolul de hub logistic strategic la Marea Neagra.
Pe partea de infrastructura rutiera, Ministrul Transporturilor anunta ca Drumul Expres Bacau–Piatra Neamt „are constructor”. Ministrul Transporturilor precizeaza ca obiectivul este legatura municipiului Piatra Neamt cu Autostrada Moldovei A7, iar contractul a fost atribuit de Compania Nationala de Investitii Rutiere unei asocieri romano-bulgare.
Conform informatiilor prezentate, oferta castigatoare este a Asocierii Danlin XXL (Leader) – Groma Hold (Bulgaria) – Intertranscom Impex S.R.L. – Evropeiski Patisha – Antrepriza de Constructii Drumuri si Autostrazi, cu o valoare de 5,17 miliarde lei (fara TVA). Ministrul Transporturilor subliniaza ca semnarea contractului este conditionata de lipsa contestatiilor.
Drumul Expres Bacau–Piatra Neamt va avea 51 de kilometri si promite conditii moderne de transport intre cele doua municipii, reducerea traficului greu si de tranzit in interiorul oraselor. Ministrul Transporturilor arata ca durata de realizare este de 48 de luni, impartita in 12 luni proiectare si 36 de luni executie, iar garantia lucrarilor este de cinci ani.
Pe traseu sunt prevazute 30 de structuri (poduri, pasaje, viaducte) cu o lungime totala de aproximativ 16 kilometri, inclusiv doua structuri de peste 1000 de metri. Cel mai lung este viaductul de 1072 metri la nodul de conexiune cu Autostrada Moldovei A7, sectiunea Bacau–Pascani. Mai sunt prevazute cinci noduri rutiere, un spatiu de servicii tip S3 pe ambele sensuri si un Centru de Intretinere si Coordonare.
Ministrul Transporturilor pune accent si pe efectele economice: drumul expres este „un nou pas important” pentru dezvoltarea retelei nationale de transport, atragerea investitiilor si siguranta in trafic. Un detaliu cu tinta locala este punctajul suplimentar acordat constructorului care angajeaza someri din judetele Bacau si Neamt, semnal pe care Ministrul Transporturilor il foloseste pentru a lega infrastructura de piata muncii si dezvoltarea regionala.

















