Ucraina Duce un Razboi de Uzura cu Rusia, ce Tinte Incearca sa Distruga

Ucraina deruleaza o actiune la mare distanta reconfigureaza riscurile, costurile si apararea pe mare, intr-un moment in care logistica devine frontul invizibil.

ucraina uzura rusia

Ucraina a anuntat lovirea unui petrolier rusesc din flota din umbra in Marea Mediterana, o mutare care indica o extindere majora a campaniei maritime a Kievului impotriva infrastructurii folosite pentru eludarea sanctiunilor. Pentru Ucraina, miza se muta dinspre duelul naval spre tinta economica, acolo unde fiecare transport inseamna venituri pentru razboi.

Ucraina sustine ca atacul din 19 decembrie a fost executat mult dincolo de teatrul Marii Negre, la circa 1.500 de kilometri. Ucraina spune ca nu a existat risc de poluare deoarece nava era goala, iar videoclipul SBU indica munitii lansate de o drona bombardier hexacopter, sugerand un punct de lansare foarte apropiat, posibil de pe o nava.

In loc sa urmareasca distrugerea flotei de lupta, Ucraina vizeaza logistica maritima care mentine exporturile si ocoleste restrictiile. Ucraina incearca sa scumpeasca fiecare calatorie: tarife zilnice mai mari, costuri ridicate cu combustibilul si intretinerea, plus rute mai lungi pe mari mai agitate.

Ucraina apasa pe un detaliu care doare in bilant: profitul per cursa. Pe masura ce riscurile cresc, economia flotei din umbra este erodata constant, chiar si fara oprirea imediata a volumelor. In paralel, apar consecinte secundare: asigurari mai scumpe, inspectii, refuzuri de acces si intarzieri care se aduna.

Ucraina ar putea, prin intensificarea acestor atacuri, sa blocheze rute cheie pentru exporturile de petrol rusesc, cu impact asupra volumelor si a veniturilor statului, a avertizat un expert al Institutului German pentru Afaceri Internationale si de Securitate. Mesajul este ca riscul devine un cost permanent, nu un incident izolat.

O analiza din decembrie 2025 a Centrului pentru Studii Strategice si Internationale estimeaza ca flota din umbra transporta circa 3,7 milioane de barili pe zi, aproximativ 65% din exporturile maritime de petrol ale Rusiei, generand anual 87-100 de miliarde de dolari. In acest tablou, Ucraina nu are nevoie sa loveasca multe nave pentru a schimba calcule.

Ucraina a indicat ca la final de noiembrie a lovit doua petroliere ruse sanctionate, Kairos si Virat, in largul coastei turcesti a Marii Negre. In aceeasi perioada, un petrolier cu legaturi cu Rusia, Mersin, a suferit explozii externe in largul Senegalului, iar intreruperea semnalului AIS a alimentat ipoteza unei operatiuni discrete, mascate prin acoperire civila.

Campania s-a extins si sub suprafata. Ucraina a anuntat pe 15 decembrie prima utilizare reusita in lupta a unei drone subacvatice impotriva unui submarin rusesc din clasa Kilo, in portul Novorossiisk. Relatarile descriu ghidare autonoma si repere preprogramate, utile intr-un port cu supraveghere fragmentata.

Ucraina mizeaza pe inovatie si surpriza, in timp ce Rusia isi ajusteaza apararea cu munitii aeriene si sisteme de tip loitering. In iunie au aparut imagini cu o racheta Lancet lovind o nava fara echipaj in zona stramtorii Kerci, iar in decembrie alte cadre au indicat distrugerea unei drone navale despre care se spune ca era inarmata.

Ucraina isi testeaza astfel raza de actiune, iar Ucraina transmite ca poate atinge noduri logistice oriunde acestea sustin evitarea sanctiunilor in orice moment.

Ucraina inchide anul cu un mesaj strategic: distanta si discretia pot conta la fel de mult ca puterea de foc. Pe mare, fiecare nou incident impinge transportatorii sa caute acoperire, sa reduca expunerea si sa transfere costurile catre clienti, pe rute alternative. Daca presiunea asupra flotei din umbra continua, efectul cumulativ poate redesena rutele, costurile si apetitul de risc, intr-o confruntare in care logistica ajunge in prima linie.