Ministrul Educatiei ii informeaza in mod oficial pe elevii romani din toata tara cu privire la deciziile foarte importante pe care a decis sa le ia in aceasta perioada pentru scolile din toata Romania, iar asta pentru ca vorbeste mai jos despre valorile pe care se va baza sistemul de invatamant preuniversitar in noile Legi ale Educatiei.
Ministrul Educatiei explica mai jos cele mai importante dintre aceste valori pe care autoritatile le considera esentiale pentru dezvoltarea sistemului de invatamant, dar vorbesc deasemenea si despre educatia timpurie, un alt segment extrem de important al sistemului de invatamant din Romania acum.
“Potrivit proiectului prezentei legi, sistemul de învățământ preuniversitar are la bază următoarele valori: a) Colaborarea – dezvoltarea parteneriatelor educaționale cu mediul universitar, comunitatea, familia, cu mediul de afaceri, în vederea parcurgerii traseului educațional de către beneficiarul primar; b) Diversitatea – respectarea și valorizarea diferitelor perspective culturale, etnice, identitare, a sensibilității și empatiei, alături de întărirea și pozitivarea imaginii de sine individuale și colective.
Echitatea – respectarea dreptului fiecărui beneficiar primar de a avea șanse egale de acces, de participare și de atingere a potențialului său optim. Excelența – atingerea celui mai înalt potențial în educația și formarea profesională care vizează domeniile de competențe ale elevului, competența profesională a personalului didactic de predare/personalului de conducere, de îndrumare și control din învățământ.
Incluziunea – asigurarea accesului și participării la educație a tuturor copiilor, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultățile acestora și în acord cu nevoile individuale sau cu nivelul de sprijin necesar. Integritatea – asigurarea de repere valorice în educație: onestitate, responsabilitate, atitudine etică. Profesionalismul – menținerea de standarde ridicate în furnizarea de servicii educaționale pentru beneficiarii primari ai sistemului de învățământ, precum și în formarea inițială și continuă a cadrelor didactice și a personalului de conducere.
Respectul – adoptarea unor atitudini și comportamente de relaționare adecvate și pozitive față de toate persoanele implicate în procesul educațional, față de instituții, mediu înconjurător și societate în ansamblu. Responsabilitatea – asumarea conștientă a responsabilităților pentru comportamentul și acțiunile proprii, la nivelul tuturor actorilor educaționali: beneficiari, personal de conducere, îndrumare și control, personal didactic și auxiliar etc.
Reglementarea nivelului de educație timpurie ca sistem integrat format din învățământul antepreşcolar (3 luni – 3 ani) şi învățământul preşcolar (3 – 6 ani), ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare. Educaţia timpurie se organizează în creşe și grădiniţe. Creşele și grădinițele fac parte din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar şi oferă copiilor antepreşcolari cu vârste cuprinse între 3 luni şi 3 ani, respectiv preșcolari cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani, servicii integrate de educaţie, îngrijire şi supraveghere.”