Planeta Marte: Descoperire foarte IMPORTANTA a Oamenilor de Stiinta pentru Omenire

planeta marte vulcani subterani

D escoperiri recente sugerează că Planeta Marte a fost, în trecutul său îndepărtat, un loc mult mai activ din punct de vedere tectonic și vulcanic decât se presupunea anterior. Acest nou înțeles al istoriei geologice a lui Marte vine în urma identificării a 63 de noi exemple de vulcani într-o regiune distinctă a planetei, ceea ce indică o activitate geologică semnificativă acum aproximativ 4 miliarde de ani. Această revelație, oferită de o echipă de oameni de știință planetar, ar putea rescrie ceea ce știm despre condițiile necesare pentru susținerea vieții pe Planeta Roșie.

Regiunea Eridania, situată în emisfera sudică a lui Marte, este în centrul acestei descoperiri. Echipa de cercetători a observat că peisajul acestei zone a fost modelat prin schimbări interne ale scoarței marțiene, nu doar prin influențe exterioare.

Această zonă a găzduit odată un sistem vast de lacuri, cunoscut sub numele de paleolacul Eridania, care a avut o adâncime de până la o milă în perioadele sale de apogeu. Prezența apei abundente în proximitatea surselor vulcanice a creat condițiile ideale pentru sisteme hidrotermale, care, la rândul lor, ar fi putut susține viața.

Aster Cowart, un geolog planetar de la Institutul de Științe Planetare și membru al echipei de cercetare, a subliniat importanța acestei descoperiri. Sursele vulcanice pe termen lung din apropierea apei abundente ar fi putut alimenta sisteme hidrotermale favorabile dezvoltării vieții. Aceasta înseamnă că acum avem mai multe locuri în care să căutăm dovezi ale vieții antice pe Marte.

În prezent, Marte nu prezintă activitate vulcanică sau tectonică semnificativă, spre deosebire de Terra. Totuși, aceste noi descoperiri indică faptul că, în trecut, reciclarea crustei marțiene ar fi putut avea loc, deși nu la fel de extensiv ca pe Pământ. Pe Terra, reciclarea crustei este un proces condus de tectonica plăcilor, un fenomen absent pe Marte în epoca modernă.

Studiul morfologiei și mineralogiei regiunii Eridania a fost posibil datorită datelor obținute de la nave spațiale precum Mars Global Surveyor, Mars Odyssey și Mars Reconnaissance Orbiter. Regiunea se distinge printr-o compoziție unică a crustei, o densitate general mai scăzută și o crustă surprinzător de magnetizată, diferind semnificativ de restul suprafeței marțiene.

Tipurile de vulcani identificați, inclusiv domuri vulcanice, stratovulcani, scuturi piroclastice și complexe de calderă, sugerează o varietate vulcanică care ar putea fi prezentă și în alte regiuni ale lui Marte. Aceasta indică faptul că activitatea geologică extremă a fost mult mai răspândită pe Marte decât se credea anterior.

Activitatea tectonică pe Marte timpuriu, marcată de mișcări verticale ale scoarței, a fost un precursor al tectonicii complete a plăcilor observate pe Terra astăzi. Cowart a explicat că transformările minerale, determinate de încorporarea treptată a apei în nivelurile mai adânci ale crustei, au făcut ca aceasta să devină mai densă și să înceapă să se scufunde în mantă, un proces cunoscut sub numele de “subducție”.

Aceste procese au contribuit la formarea unui peisaj divers, cu bazine mari, lanțuri montane și roci vulcanice cu o compoziție bogată în siliciu. Aceste caracteristici sunt similare cu cele observate pe Pământ în perioada pre-tectonică a plăcilor, oferind o imagine mai clară a evoluției geologice a lui Marte și, posibil, a condițiilor necesare pentru susținerea vieții.

Prin urmare, aceste descoperiri nu doar că extind înțelegerea noastră a istoriei geologice a lui Marte, dar deschid și noi căi în căutarea vieții antice pe Planeta Roșie. Cu fiecare nouă descoperire, Marte continuă să ne surprindă și să ne provoace să reconsiderăm ceea ce știm despre posibilitatea vieții în univers.