Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anuntat adoptarea Hotararii de Guvern cu o serie de masuri importante pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti proiectului „Reabilitarea si modernizarea infrastructurii portuare in portul Oltenita – Etapa II”. In cadrul declaratiei sale, ministrul a subliniat importanta acestei investitii pentru dezvoltarea economica si pentru relansarea activitatii comerciale din regiune.
Sorin Grindeanu spune ca actualmente Compania Nationala „Administratia Porturilor Dunarii Fluviale” – S.A. (APDF SA) joaca un rol esential in administrarea portului Oltenita, fiind autoritate portuara pentru infrastructura concesionata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.
APDF SA a fost infiintata in 1998 si, printre principalele atributii, se numara intretinerea, repararea, modernizarea si dezvoltarea porturilor concesionate, asigurarea serviciilor de salvare si siguranta in porturi, mentinerea adancimii minime si a semnalizarii, precum si gestionarea fortelor de munca portuare.
Portul Oltenita, amplasat pe malul stang al fluviului Dunarea, in zona kilometrului 430, beneficiaza de conexiuni rutiere prin DN4, DN31 si DN41, precum si de cale ferata. Suprafata totala a portului administrat de APDF SA depaseste 88.000 mp, din care peste 9.500 mp sunt construiti.
Sorin Grindeanu aduce in atentie si ca portul ofera posibilitatea acostarii barjelor cu capacitate de pana la 2000 de tone si a suferit o modernizare initiala intre 2013 si 2016. In etapa a doua a proiectului, gratie Hotararii recent adoptate, se va extinde cheul danei 8 cu un cheu tip estacada lung de 50 de metri, care va permite operarea barjelor cu automacarale.
In spatele acestei estacade va fi amenajata o platforma cu latimea de 12 metri, similara celei deja existente. De asemenea, se prevede construirea unui cheu din palplanse cu lungimea totala de 200 de metri pentru danele 9 si 10.
Ministerul Transporturilor a precizat ca lucrarile includ reabilitarea a patru rampe din beton, aflate in stare avansata de degradare, cu lungimi variabile intre 27 si 69 de metri, astfel incat sa permita operarea in functie de nivelul Dunarii.
Drumurile de acces din port vor fi reabilitate pe o lungime de aproape un kilometru, incluzand amenajarea a trei treceri la nivel cu calea ferata dubla, cu latimea de 30 de metri, si realizarea unui acces la nivel cu doua benzi, in spatele danelor 1 si 2, pe o distanta de 250 de metri.
Sorin Grindeanu subliniaza totodata ca va fi realizata o imprejmuire pe o lungime de 980 de metri a incintei portuare, iar la punctele de acces vor fi montate bariere si cladite cabine pentru paznici. Pentru sporirea securitatii si a eficientei in exploatare, se va implementa un sistem modern de supraveghere video si control al accesului rutier.
Ministerul Transporturilor afirma si necesitatea asigurarii utilitatilor aferente activitatii portuare, mentionand ca proiectul cuprinde retele noi pentru alimentarea cu energie electrica, apa, canalizare, precum si instalatii de stingere a incendiilor. Toate aceste investitii vor asigura conditiile necesare pentru operarea in siguranta si eficienta a activitatilor la cheu.
Finantarea lucrarilor va fi asigurata prin fonduri externe nerambursabile, atrase prin Programul Transport 2021-2027, precum si din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita alocarilor anuale aprobate.
Sorin Grindeanu a mentionat ca adoptarea indicatorilor tehnico-economici reprezinta un pas esential in demararea proiectului si a asigurat ca ministerul va urmari indeaproape implementarea acestuia pentru respectarea termenelor si a standardelor de calitate.
Ministerul Transporturilor a afirmat ca reabilitarea si modernizarea portului Oltenita va contribui direct la dezvoltarea regionala, prin revitalizarea activitatilor portuare si comerciale, crearea de noi locuri de munca si imbunatatirea conectivitatii pe Dunare. Acesta a mai adaugat ca investitia este parte din strategia guvernamentala de consolidare a infrastructurii fluviale si de stimulare a traficului de marfuri pe caile navigabile interne.