Ministrul Educației, Ligia Deca, a subliniat obiectivul României de a crește rata participării adulților (25-64 ani) la învățarea pe tot parcursul vieții la 17,4% până în 2030, un scop de trei ori mai mare decât procentul actual de 5,4% și semnificativ peste nivelul din 2019 de 1,3%. Acest target ambițios urmărește nu doar depășirea mediei europene, ci și o îmbunătățire considerabilă a competențelor adulților în România.
Ministerul Educației, în calitate de coordonator principal, va lucra îndeaproape cu diferite instituții și parteneri, inclusiv Ministerul Muncii, ANOFM, și partenerii sociali, pentru implementarea strategiei 2024-2030. Aceasta vizează continuarea inițiativelor anterioare, completarea politicilor de educație pentru adulți, îmbunătățirea competențelor și utilizarea eficientă a fondurilor nerambursabile. Strategia este concepută si sustinuta de ministrul Educatiei, Ligia Deca, să răspundă la nevoia acută de dezvoltare profesională continuă, contribuind astfel la creșterea economică și alinierea la obiectivele europene.
“Pentru 2030, România și-a stabilit ca obiectiv o rată de 17,4% de participare a adulților (25-64 ani) la învățarea pe tot parcursul vieții. Acest procent este de trei ori mai mare decât rata de participare înregistrată în 2022 6%, respectiv 5,4%. România a înregistrat o creștere a acestui indicator în ultimii ani, raportat la 1,3% în 2019, însă este încă departe de atingerea mediei europene (11,98% în 2022).
Ministerul Educației este principalul responsabil pentru implementarea, monitorizarea și evaluarea implementării prezentului document strategic. În atingerea acestor deziderate, va implica instituțiile din subordinea sau coordonarea Ministerului Educației, cu atribuții în domeniul educației adulților – ex. Autoritatea Națională pentru Calificări, furnizorii de educație din sistemul
formal de educație (ex. unități de învățământ preuniversitar și instituții de învățământ superior).
De asemenea, va colabora cu Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), partenerii sociali și reprezentanții societății civile. În planul de acțiuni al Strategiei sunt menționate instituțiile/organizațiile responsabile și termenele de realizare a fiecărui obiectiv și/sau acțiune propusă. Menționăm că în sfera de competențe a Ministerului Educației se regăsesc atribuții ce vizează, în principal, elaborarea împreună cu Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, a politicilor și strategiilor naționale privind educația adulților.
Evaluarea, coordonarea și controlul realizării politicilor în domeniul educației, formării profesionale – în special în ceea ce privește educația continuă a cadrelor didactice; îndeplinirea, în domeniul său de competență, a obligațiilor ce decurg din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene, inclusiv în ceea ce privește transpunerea și/sau crearea cadrului juridic de aplicare direct a actelor juridice obligatorii ale Uniunii Europene, implementarea și monitorizarea aplicării acestora.
Ministerul Educației a elaborat acest document strategic pentru perioada 2024 – 2030, pentru a răspunde următoarelor nevoi (justificând, astfel, necesitatea elaborării prezentului document): de a continua inițiativele determinate de Strategia Națională de Învățare pe Tot Parcursul Vieții (2015 – 2020); de a completa, în acord cu responsabilitățile trasate de legislația în vigoare, inițiativele Ministerului Muncii și Solidarității Sociale privind educația adulților, astfel încât România să progreseze în demersurile de atingere a țintelor propuse privind participarea adulților la forme de învățare pe tot parcursul vieții.
De a semnala nivelul scăzut al participării la învățare a adulților, care duce la un deficit persistent de competențe și are efecte, indirecte, asupra creșterii economice a României; pentru a contribui la atingerea obiectivelor și țintelor europene în domeniu; pentru a oferi o direcție strategică pentru utilizarea resurselor disponibile din fondurile nerambursabile (ESF+ – PEO 2021-2027 și PNRR), astfel încât să se garanteze utilizarea eficientă a acestora în direcția obiectivelor naționale.”