Apple isi foloseste lantul de distributie ca o arma strategica impotriva competitorilor

5

   Apple este una dintre putinele companii din lume care are un lant de distributie propriu foarte bine pus la punct. Compania din Cupertino se foloseste de acest lant de distributie pentru a vinde produse in lumea intreaga insa il foloseste totodata ca si arma impotriva competitorilor sai directi. Spre exemplu, in anii ’90 Steve Jobs a cumparat aproape toate spatiile disponibile pentru transportul aerian in preajma sarbatorilor de iarna, oferind companiei Apple posibilitatea de a expedia produse rapid oriunde pe glob insa limitand sever optiunile altor competitori care au fost nevoiti sa isi livreze produsele folosind metode alternative. In aceeasi idee Jony Ive a cumparat acum cativa ani pentru MacBook Pro cateva sute de masinarii capabile sa faca un proces de perforare a carcasei produsului, proces care ridica pretul unei asemenea masinarii la 250.000$ bucata. Partea interesanta este ca Ive a fortat compania respectiva sa incheie un contract de exclusivitate cu Apple, lasand restul competitorilor fara posibilitatea de a folosi acel proces.

About five years ago, Apple design guru Jony Ive decided he wanted a new feature for the next MacBook: a small dot of green light above the screen, shining through the computer’s aluminum casing to indicate when its camera was on. The problem? It’s physically impossible to shine light through metal. Ive called in a team of manufacturing and materials experts to figure out how to make the impossible possible, according to a former employee familiar with the development who requested anonymity to avoid irking Apple. Applying that solution at massive volume was a different matter. Apple needed lasers, and lots of them. The team of experts found a U.S. company that made laser equipment for microchip manufacturing which, after some tweaking, could do the job. Each machine typically goes for about $250,000. Apple convinced the seller to sign an exclusivity agreement and has since bought hundreds of them to make holes for the green lights that now shine on the company’s MacBook Airs, Trackpads, and wireless keyboards.

   O tactica asemanatoare a fost folosita de Apple recent cand compania a achizitionat foarte multe masini folosite la asamblarea iDevice-urilor si a fortat competitorii sa renunte la o parte din productie ori sa amane lansarea unor dispozitive. Acelasi lucru se intampla si cu ecranele folosite in iDevice-uri si nu de putine ori s-a spus ca anumite companii nu au putut produce indeajuns de multe produse deoarece Apple achizitionase componente in avans pentru produsele sale. Practic Apple isi foloseste resursele pentru a obtine avantaje pe piata si prin intermediul acestor tactiti a reusit sa limiteze capacitatea de productie sau distributie a multor companii.

   In concluzie, Apple obtine avantaje enorme din folosirea unor asemenea tactici si asa compania din Cupertino a ajuns una dintre cele mai puternice din Lume.